BNR CENTRALA


organizează concurs pentru ocuparea a trei posturi de
referent de specialitate,
cu contract de muncă pe durată nedeterminată,
la Direcţia Stabilitate Financiară, Serviciul monitorizare sisteme de plăți și sisteme de decontare

Termen limită pentru înscriere: 20 martie 2013

Data publicării: 6 mar.2013



Atribuţiile principale ale postului

  • Elaborarea de proiecte de reglementări în domeniul sistemelor de plăţi şi al sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, precum şi reglementări comune, împreună cu alte instituţii;
  • Participarea la monitorizarea sistemelor de plăţi, inclusiv a instrumentelor de plată;
  • Soluţionarea corespondenţei primite la Banca Naţională a României, care intră în competenţa de soluţionare a serviciului, referitoare la aplicarea reglementărilor în domeniul sistemelor pe plăţi şi al sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
  • Colectarea de date statistice privind plăţile, sistemele de plăţi şi sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
  • Participarea la realizarea de studii şi analize necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice serviciului;
  • Desfăşoară următoarele activităţi conexe:
    1. formulează puncte de vedere, la solicitarea direcţiilor de specialitate, privind reglementările din domeniul sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
    2. colaborează la întocmirea rapoartelor, buletinelor şi a altor materiale ale Băncii Naţionale a României, furnizând date referitoare la problematica sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
    3. formulează puncte de vedere cu privire la actele normative emise de alte autorităţi publice care privesc domeniul sistemelor de plăţi;
    4. colaborează la elaborarea unor proiecte de acte normative (legi, hotărâri de guvern şi ordonanţe de urgenţă ale guvernului).

Studii şi experienţă

  • studii superioare absolvite cu examen de licență în științe economice;
  • cunoștințe în domeniul utilizării computer-ului, Windows și Microsoft Office;
  • cunoașterea limbii engleze.

Competenţe comportamentale

  • Capacitate de evaluare şi analiză în vederea optimizării activităţii;
  • Comunicare eficientă şi ascultare activă;
  • Capacitatea de colaborare şi participare proactivă;
  • Capacitatea de a rezolva analitic şi structurat problemele apărute.

Alte condiţii de înscriere la concurs

  • postul pentru care optează să nu fie într-o structură organizatorică în care soţul/ soţia, părinţii, copiii, fraţii/ surorile candidatului să fie salariaţi sau să nu fie într-o relaţie ierarhică şi/sau funcţională cu postul ocupat de soţul/ soţia, părinţii, copiii, fraţii/ surorile candidatului. Relaţia dintre posturi este analizată de către Direcţia Resurse Umane care aprobă participarea candidatului la concurs;
  • să nu fi participat în ultimii doi ani anterior datei de desfăşurare a concursului la mai mult de trei concursuri în Banca Naţională a României, centrală plus sucursale regionale şi agenţii, pe un post care presupune aceeaşi activitate.

Înscrierile se fac personal la Direcţia Resurse Umane - Serviciul management resurse umane - Str. Doamnei nr.2, sect.3, Bucureşti, până la data de 20 martie 2013 (inclusiv), între orele 900 - 1100.

Precizăm că niciun candidat nu poate fi înscris în acelaşi timp la 2 sau mai multe concursuri organizate de B.N.R.

La înscriere candidaţii vor prezenta următoarele documente:

  • Chestionar tip: formular editabil ;
  • 1 fotografie tip paşaport (se ataşează la Chestionar);
  • Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
  • copii ale diplomelor solicitate sau atestate de echivalare ale diplomelor obţinute în străinătate, eliberate de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
  • alte documente care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de înscriere la concurs, dacă este cazul;
  • carte de muncă (copie);
  • raport salariat (REVISAL);
  • carte de identitate (original şi copie);
  • certificatul de căsătorie (copie), dacă este cazul;
  • adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare postului scos la concurs.

Procedura de desfăşurare

În data de 22 martie 2013 candidaţii vor fi contactaţi (prin e-mail), pentru a primi detalii legate de desfăşurarea primei probe de concurs.

Concursul se va desfăşura începând cu data de 26 martie 2013 şi va avea următoarele probe, cu respectarea secvenţialităţii de mai jos:

  1. test profesional;
  2. testare psihologică;
  3. interviu de selecţie, realizat de către Direcţia Resurse Umane;
  4. interviu profesional.

I. Testul profesional se desfăşoară prin susţinerea unui test de specialitate, în formă scrisă, prin care se va realiza verificarea cunoştinţelor de specialitate (70% din notă) și a cunoştinţelor de limbă engleză (30% din notă).

Nota minimă de promovare este 7,00.

Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul înmânării subiectelor pierd dreptul de a mai susţine testul profesional scris. Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs.

II. Testarea psihologică are în vedere testarea candidaţilor prin prisma cerinţelor psiho-comportamentale, rezultate din fişa postului pentru care se candidează.

III. Interviul de selecţie: La interviul de selecţie se va evalua profilul rezultat la testarea psihologică a candidatului şi gradul de compatibilitate cu postul, urmărind:

  1. motivaţia candidatului;
  2. percepţia candidatului despre activitatea pe care o va desfăşura;
  3. personalitatea candidatului;
  4. competenţele comportamentale.

Proba se apreciază cu calificativul admis/ respins.

IV. Interviul profesional: Comisia de examinare va evalua modul în care candidatul răspunde unor criterii referitoare la cunoştinţe de specialitate şi capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului.

Nota minimă de promovare este 7,00.

Rezultatul final al concursului constă în media aritmetică a notelor obţinute la testul profesional şi la interviul profesional.

Datele de susţinere a probelor de concurs vor fi stabilite de comisia de examinare şi vor fi comunicate prin e-mail candidaţilor.

Rezultatele se transmit prin e-mail, termenul de depunere a contestaţiei pentru proba scrisă fiind calculat de la data primirii e-mail-ului.

Contestaţii

Candidaţii pot depune contestaţie, transmisă prin e-mail pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro, în termen de 24 de ore de la data comunicării rezultatului testului profesional (indiferent de modalitatea prin care au fost informaţi de rezultat).

Candidaţii pot contesta numai rezultatul propriei lucrări scrise, comparaţia cu lucrările altor candidaţi nefiind luată în considerare.

Termenul de soluţionare a contestaţiei este de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei.

Rezultatele obţinute la interviul de selecţie şi la interviul profesional nu pot fi contestate.

În cazul nereuşitei la concurs, documentele depuse la înscriere nu se restituie candidaţilor.

Relaţii suplimentare la tel. 021/313.04.10 int. 2527, 2538, 2533 şi 2534.


TEMATICA

  1. Reglementarea organizării şi funcţionării Băncii Naţionale a României, obiectivul fundamental şi principalele atribuţii ale Băncii Naţionale a României;
  2. Standardele aplicabile sistemelor de plăţi de importanţă sistemică şi pentru sistemele de importanţă deosebită potrivit politicii în domeniul monitorizării sistemelor de plăţi de mică valoare a Băncii Centrale Europene;
  3. Indicatorii Băncii Centrale Europene pe baza cărora se poate aprecia gradul de importanţă al unui sistem de plăţi de mică valoare în euro (detaliere şi fundamentarea indicatorilor);
  4. Rolul şi interesul băncilor centrale în monitorizarea sistemelor de plăţi şi a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
  5. Definirea sistemelor de importanţă sistemică şi a celor de importanţă deosebită;
  6. Responsabilităţile băncii centrale în aplicarea Principiilor pentru infrastructurile pieţei financiare - Banca Reglementelor Internaţionale;
  7. Obiectivele activităţii de monitorizare (oversight) a sistemelor de plăţi şi a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
  8. Tipurile de sisteme şi aranjamente care fac obiectul activităţii de monitorizare la nivel internaţional;
  9. Componentele activităţii de monitorizare;
  10. Condiţiile aplicabile emitenţilor de instrumente de plată electronică de tipul cardurilor şi de instrumente de plată cu acces la distanţă în scopul autorizării punerii în circulaţie a unor astfel de instrumente;
  11. Cecul, cambia şi biletul la ordin – definiţii şi standarde de conţinut obligatoriu ale acestora;
  12. Competenţele Băncii Naţionale a României în domeniul sistemelor de plăţi, în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare.

BIBLIOGRAFIA

  1. Legea 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României (Monitorul Oficial al României nr. 582/30.06.2004);
  2. Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare (M.O. nr.566/28.06.2004), cu modificările şi completările ulterioare;
  3. Legea nr. 59/1934 asupra cecului (M.O. nr. 100 din 01/05/1934), cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Legea nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului la ordin (M.O. nr. 100 din 01/05/1934), cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Legea nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de monedă electronică (M.O. nr. 437 din 22/06/2011), cu modificările ulterioare;
  6. Ordonanţa de urgenţă nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului (M.O. nr. 1027 din 27/12/2006), cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Ordonanţa de urgenţă nr. 113/2009 privind serviciile de plată (M.O. nr. 685 din 12/10/2009), cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Regulamentul nr. 2/2004 privind utilizarea codurilor IBAN în România (M.O. 165/25.02.2004), cu modificările şi completările ulterioare;
  9. Regulamentul nr. 1/2005 privind sistemele de plăţi care asigură compensarea fondurilor (M.O. nr. 265/31.03.2005), republicat în anul 2007 (M.O. nr. 596/29.08.2007) , cu modificările şi completările ulterioare;
  10. Regulamentul BNR nr. 2/2005 privind ordinul de plată utilizat în operaţiuni de transfer-credit (M.O. nr. 265/31.03.2005);
  11. Regulamentul BNR nr. 3/2005 privind debitarea directă executată prin casa de compensare automată (M.O. nr. 267/31.03.2005);
  12. Regulamentul BNR nr. 6/2006 privind emiterea şi utilizarea instrumentelor de plată electronică şi relaţiile dintre participanţii la tranzacţiile cu aceste instrumente (M.O. nr. 927/15.11.2006);
  13. Regulamentul BNR nr. 9/2007 privind monitorizarea sistemelor de plăţi, a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare şi a instrumentelor de plată (M.O. nr. 803/26.11.2007);
  14. Norma BNR nr. 10/2003 privind perioada maximă de întrerupere a funcţionării sistemului de plăţi şi decontări şi a pieţelor monetară şi valutară (M.O. nr. 896/15.12.2003);
  15. Core Principles for Systemically Important Payment Systems, Banca Reglementelor Internaţionale (www.bis.org);
  16. Central bank oversight of payment and settlement systems, Banca Reglementelor Internaţionale (www.bis.org);
  17. Oversight standards for euro retail payment systems, Banca Centrală Europeană (www. ecb.int);
  18. Recommendations for securities settlement systems, Banca Reglementelor Internaţionale (www.bis.org);
  19. Business continuity oversight expectations for systemically important payment systems (SIPS), Banca Centrală Europeană (www. ecb.int);
  20. Principles for financial market infrastructures, Banca Reglementelor Internaţionale (www.bis.org).