BNR CENTRALĂ


organizează concurs pentru ocuparea unui post de
consilier juridic,
cu contract de muncă pe durată nedeterminată,
la Direcţia Juridică, Serviciul drept european şi internaţional*

Termen limită pentru înscriere: 6 iulie 2015

Data publicării: 10 iunie 2015



Atribuţiile principale ale postului

  • Analizează legislaţia europeană cu incidenţă asupra domeniilor de competenţă ale Băncii Naţionale a României şi formulează opinii de specialitate aferente specificului serviciului;
  • Colaborează în procesul de transpunere a legislaţiei europene în legislaţia naţională, inclusiv prin participare la grupurile de lucru constituite în acest sens, pe domeniile de competenţă ale Băncii Naţionale a României;
  • Asigură asistenţa juridică legată de activitatea noilor structuri de supraveghere micro şi macro-prudenţială constituite la nivelul UE (Comitetul European pentru Risc Sistemic, Autoritatea Bancară Europeană), pe aspecte care privesc domeniile de competenţă ale Băncii Naţionale a României;
  • Analizează, după caz, împreună cu Serviciul avizare şi documentare juridică, proiecte de acte normative transmise de organele statului, care au incidenţă asupra domeniilor de competenţă a Băncii Naţionale a României şi implică o analiză a acquis-ului relevant al Uniunii Europene şi propune avizarea acestora sau formularea de observaţii;
  • Acordă asistenţă de specialitate în soluţionarea problemelor de natură juridică apărute în cadrul activităţii Băncii Naţionale a României legată de operarea sistemelor de plăţi şi a celei de monitorizare a sistemelor de plăţi;
  • Examinează şi propune conducerii direcţiei spre avizare din punct de vedere juridic, proiecte de acorduri, convenţii şi alte acte care urmează să se încheie de către Banca Naţională a României, participând, după caz, la negocierea acestora, în măsura în care acestea au legătură cu domeniul specific activităţii serviciului;
  • Realizează, din dispoziţia conducerii direcţiei/Băncii Naţionale a României studii, analize, materiale de informare, pe aspecte juridice sau de natură legislativă, care privesc domeniile de competenţă ale Băncii Naţionale a României.

Studii şi experienţă

  • studii superioare absolvite cu examen de licenţă în ştiinţe juridice;
  • studii de master absolvite cu examen de disertaţie în dreptul Uniunii Europene constituie un avantaj;
  • experienţă profesională de minimum 2 ani în specialitatea juridică, dovedită prin documente;
  • cunoştinţe în domeniul utilizării calculatorului (Pachetul MS Office şi Internet Explorer);
  • cunoaşterea limbii engleze.

Competenţe comportamentale

  • orientare către performanţă;
  • comunicare eficientă;
  • cooperare;
  • integritate organizaţională;
  • managementul relaţiilor strategice.

Alte condiţii de înscriere la concurs

  • postul pentru care optează să nu fie într-o structură organizatorică în care soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului să fie salariaţi sau să nu fie într-o relaţie ierarhică şi/sau funcţională cu postul ocupat de soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului. Relaţia dintre posturi este analizată de către Direcţia Resurse Umane care aprobă participarea candidatului la concurs;
  • să nu fi participat în ultimii doi ani anterior datei de desfăşurare a concursului la mai mult de trei concursuri în Banca Naţională a României, centrală plus sucursale regionale şi agenţii, pe un post care presupune aceeaşi activitate.

Documentele necesare înscrierii se transmit pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro până la data de 6 iulie 2015 (inclusiv), ora 1200.

Precizăm că niciun candidat nu poate fi înscris în acelaşi timp la 2 sau mai multe concursuri organizate de BNR.

Candidaţii vor transmite următoarele documente:

  • Chestionar tip: formular editabil ;
  • 1 fotografie tip paşaport (se ataşează la Chestionar);
  • Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
  • copii ale diplomelor solicitate şi copia foii matricole a anilor de studii sau atestate de echivalare a diplomelor obţinute în străinătate, eliberate de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale;
  • alte documente/atestate/avize care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de înscriere la concurs, dacă este cazul;
  • carte de muncă şi/sau adeverinţă care să ateste vechimea în muncă, însoţită de raportul per salariat (REVISAL), pentru dovedirea experienţei profesionale;
  • carte de identitate;
  • certificatul de căsătorie, dacă este cazul;
  • adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare postului scos la concurs.

Transmiterea documentelor prin e-mail nu determină înscrierea implicită la concurs.

Confirmarea înscrierii la concurs în urma verificării îndeplinirii condiţiilor solicitate se face exclusiv prin transmiterea de către Direcţia Resurse Umane a unui e-mail în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea documentelor.

Reguli de transmitere a documentelor prin e-mail:

  • mărimea e-mail-ului de transmitere a documentelor nu trebuie să depăşească 18 MB;
  • vor fi utilizate adrese de e-mail la expeditor care nu sunt generate automat de aplicaţii sau site-uri web (cum ar fi cele generate de site-urile web de transfer fişiere în care se anunţă link-urile de descărcare a fişierelor);
  • nu se vor transmite ataşamente cu extensiile .exe, .com sau .lnk;
  • nu se vor transmite ataşamente parolate;
  • în subiectul sau corpul mesajelor să nu fie link-uri către site-uri web;
  • documentele transmise prin transfer de fişiere online nu vor fi descărcate.

Procedura de desfăşurare

În data de 9 iulie 2015 candidaţii vor fi contactaţi (prin e-mail), pentru a primi detalii legate de desfăşurarea primei probe de concurs.

Concursul se va desfăşura începând cu data de 15 iulie 2015 şi va avea următoarele probe, cu respectarea secvenţialităţii de mai jos:

  1. test profesional;
  2. evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu;
  3. interviu profesional.

I. Testul profesional se desfăşoară prin susţinerea unui test de specialitate, în formă scrisă, prin care se va realiza verificarea cunoştinţelor de specialitate (70% din notă) şi a cunoştinţelor de limbă engleză (30% din notă).

Nota minimă de promovare este 7,00.

Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul înmânării subiectelor pierd dreptul de a mai susţine testul profesional scris. Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs.

II. Evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu

   a) Evaluarea profilului psihologic se realizează prin intermediul unor instrumente psihometrice şi are în vedere testarea candidaţilor prin prisma cerinţelor psiho-comportamentale specifice postului şi a competenţelor asociate profilului postului.

   b) Interviu susţinut cu reprezentanţii Direcţiei Resurse Umane, care urmăreşte:

  • confirmarea profilului psihologic și compatibilitatea acestuia cu postul;
  • identificarea nivelului competenţelor asociate profilului postului;
  • motivaţia şi valorile candidatului;
  • percepţia candidatului cu privire la activitatea pe care o va desfăşura.

Proba se apreciază cu calificativul admis/respins.

III. Interviul profesional: Comisia de examinare va evalua modul în care candidatul răspunde unor criterii referitoare la cunoştinţe de specialitate şi capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului.

Nota minimă de promovare este 7,00.

Rezultatul final al concursului constă în media aritmetică a notelor obţinute la testul profesional şi la interviul profesional.

Datele de susţinere a probelor de concurs vor fi stabilite de comisia de examinare şi vor fi comunicate prin e-mail candidaţilor.

Rezultatele se transmit prin e-mail, termenul de depunere a contestaţiei pentru proba scrisă fiind calculat de la ora şi data primirii e-mail-ului de comunicare a rezultatului.

Contestaţii

Candidaţii pot depune contestaţie, transmisă prin e-mail pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro, în termen de 24 de ore de la data comunicării rezultatului testului profesional (indiferent de modalitatea prin care au fost informaţi de rezultat).

Candidaţii pot contesta numai rezultatul propriei lucrări scrise, comparaţia cu lucrările altor candidaţi nefiind luată în considerare.

Termenul de soluţionare a contestaţiei este de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei.

Rezultatele obţinute la interviul de selecţie şi la interviul profesional nu pot fi contestate.

Relaţii suplimentare la tel. 021/313.04.10 int. 2529, 2552, 2527, 2523 şi 2521.


TEMATICA

  1. Reglementarea organizării şi funcţionării Băncii Naţionale a României;
  2. Banca Naţională a României – membră a Sistemului European al Băncilor Centrale.
  3. Supravegherea instituţiilor de credit în Uniunea Europeană.
  4. Redresarea și rezoluția instituțiilor de credit aflate în dificultate.
  5. Falimentul instituțiilor de credit.
  6. Garantarea depozitelor. Rolul schemei de garantare a depozitelor.
  7. Regimul instituțiilor financiare nebancare.
  8. Aplicarea dreptului Uniunii Europene în ordinea juridică națională.
  9. Libertățile fundamentale în piaţa internă a Uniunii Europene: dreptul de stabilire, libera prestare a serviciilor și libera circulație a capitalurilor.
  10. Noua arhitectură de supraveghere a piețelor financiare la nivelul Uniunii Europene.
  11. Proiectul Uniunii Bancare.

BIBLIOGRAFIA

  1. Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României (Monitorul Oficial al României nr. 582/30.06.2004);
  2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1027/27.12.2006) aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007 (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480/18.07.2007), cu modificările și completările ulterioare;
  3. Legea societăților nr. 31/1990, republicată (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1066/17.11.2004) cu modificările și completările ulterioare;
  4. Ordonanța Guvernului nr. 39/1996 privind înființarea și funcționarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicată (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587/19.08.2010), cu modificările și completările ulterioare;
  5. Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259/21.04.2009) cu modificările și completările ulterioare;
  6. Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466/25.06.2014);
  7. Tratatele Uniunii Europene (Tratatul privind Uniunea Europeană și Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene) – versiuni consolidate, disponibile în limba română la adresa: http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:C:2012:326:SOM:RO:HTML;
  8. Protocolul (nr. 4) privind Statutul Sistemului European al Băncilor Centrale și al Băncii Centrale Europene, anexă la Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene - text disponibil la adresa: http://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/c_32620121026ro_protocol_4.pdf;
  9. Directiva nr. 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, de modificare a Directivei nr. 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor nr. 2006/48/CE și 2006/49/CE, text disponibil la adresa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:176:0338:0436:RO:PDF;
  10. Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudențială la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar și de înființare a unui Comitet european pentru risc sistemic, text disponibil la adresa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:331:0001:0011:RO:PDF;
  11. Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei, text disponibil la adresa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:331:0012:0047:RO:PDF;
  12. Decizia Consiliului din 29 iunie 1998 privind consultarea Băncii Centrale Europene de către autoritățile naționale cu privire la proiectele de reglementare, text disponibil la adresa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:01:02:31998D0415:RO:PDF;
  13. Ghid pentru consultarea Băncii Centrale Europene de către autoritățile naționale cu privire la proiectele reglementare, disponibil în limba română la adresa: http://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/guideconsultationecb2005ro.pdf;
  14. Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului, text disponibil la adresa: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0059&qid=1432554402308&from=RO;
  15. Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuții specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce privește politicile legate de supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, text disponibil la adresa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:287:0063:0089:RO:PDF;
  16. Paul Craig, Grainne De Burca – Dreptul Uniunii Europene, comentarii, jurisprudență și doctrină, Ediția a IV-a (traducere în limba română de Georgiana Marcovschi), Editura Hamangiu, 2009;
  17. Felician Cotea, Drept comunitar european, Editura Wolters Kluwer, Bucureşti, 2009;
  18. Augustin Fuerea – Manualul Uniunii Europene, ediția a V-a revizuită și adăugită, după Tratatul de la Lisabona (2007/2009), Editura Universul Juridic, București, 2011;
  19. Augustin Fuerea – Drept comunitar al afacerilor, ediția a II-a, Editura Universul Juridic, 2006;
  20. Octavian Manolache, Drept comunitar, Editura ALL BECK, Bucureşti, 2001;
  21. Dan Drosu Șaguna, Monica Amalia Rațiu – Drept bancar, Editura C.H. Beck, 2007;
  22. Tudorel Ștefan, Beatrice Andreșan – Grigoriu - Drept comunitar, Editura C.H. Beck, 2007;
  23. Hanspeter K. Scheller, Banca Centrală Europeană – Istoric, rol şi funcţii, ediția a II-a, revăzută 2006, disponibilă în limba română la adresa: http://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/ecbhistoryrolefunctions2006ro.pdf.