Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 371 din 6.iun.1991
Monitorul Oficial, Partea I 150 18.iul.1991
Intrare în vigoare la 18.iul.1991
pentru aplicarea prevederilor referitoare la sumele în valută şi în lei ce pot fi introduse şi scoase din România potrivit Regulamentului privind operaţiunile curente şi transferurile de capital cu mijloace de plată străine, emis de Banca Naţională a României şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 101 din 13 mai 1991 (art. 13, 14, 15, 16, 17, 18 şi 19)

   CAPITOLUL I
 Cu privire la sumele în valută efectivă (numerar)
ce pot fi introduse în România

   1. Persoanele fizice pot intra în România cu valuta efectivă (numerar) în limita unei sume echivalente cu 50.000 dolari S.U.A. (art. 13 din regulament).
   În sensul prezentelor norme, prin valută efectivă (numerar) se înţeleg biletele de bancă străine şi monedele străine în circulaţie.
   2. Limita de 50.000 dolari S.U.A. arătată la pct. 1 de mai sus constituie suma maximă în valută efectivă (numerar) de persoană fizică şi călătorie ce poate fi introdusă în România.
   În sensul prezentelor norme, în categoria persoanelor fizice se cuprind:
   -cetăţeni români cu domiciliul în România;
   -cetăţeni români cu domiciliul în străinătate;
   -cetăţeni străini cu domiciliul în străinătate;
   -cetăţeni străini cu domiciliul în România;
   -7 alte categorii de cetăţeni străini.
   De asemenea, se cuprind persoanele fizice care sînt reprezentanţi ai persoanelor juridice.
   3. La intrarea în România, persoanele fizice, cetăţeni români şi străini, sînt obligate să declare organelor vamale româneşti sumele în valută efectivă (numerar) aflate asupra lor, care depăşesc echivalentul a 1.000 dolari S.U.A. (art. 16 din regulament).
   Declaraţia vamală, vizată de vamă, rămîne asupra declarantului, urmînd a fi prezentată la ieşirea din ţară, pentru justificarea valutei.
   4. Sumele în valută efectivă (numerar) ce depăşesc limita de 50.000 dolari S.U.A. se depun la organele vamale din punctele de trecere a frontierei de stat româneşti.
   Pentru aceste sume, organul vamal va întocmi o chitanţă de consemnare în 3 exemplare, conţinînd elementele necesare de identificare a depunătorului şi a sumei în valută (numele şi prenumele deponentului, numărul şi seria paşaportului, ţara care l-a eliberat, felul valutei şi suma, motivul depunerii), precum şi denumirea băncii comerciale din România unde urmează a fi depusă suma în valută pentru consemnare pe numele deponentului. Chitanţa de consemnare se datează şi se semnează de către organul vamal care a întocmit-o şi care va aplica, totodată, pe aceasta ştampila sa personală.
   Băncile comerciale la care s-au făcut depuneri de astfel de sume le pot transfera în străinătate, pe baza cererii titularului şi cu reţinerea de la acesta a originalului chitanţei vamale de consemnare, în termen de 3 ani de la data depunerii în bancă. După acest termen, sumele în valută în cauză se virează de bănci la fondul valutar al statului, iar echivalentul în lei, la bugetul administraţiei centrale de stat, în conformitate cu Normele metodologice nr. V/72/11/1991 privind efectuarea de către bănci a operaţiunilor legate de virarea la buget a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri datorate de agenţii economici în valută, emise de Banca Naţională a României.
   La soluţionarea cererilor de transfer în străinătate, băncile comerciale vor avea în vedere şi vor aplica şi celelalte reglementări în vigoare în România privind supravegherea şi controlul tranzacţiilor valutare.
   5. Pentru operaţiunile efectuate, vămile şi băncile comerciale percep comisioanele, taxele şi spezele practicate de acestea în cadrul reglementărilor şi normelor specifice de lucru.

   CAPITOLUL II
 Cu privire la sumele în valută efectivă (numerar)
ce pot fi scoase din România

   6. Persoanele fizice rezidente în România pot ieşi din ţară cu sume în valută efectivă (numerar) echivalente cu maximum 5.000 dolari S.U.A./persoană/călătorie (art. 14 din regulament).
   Persoanele fizice rezidente în România sînt cetăţenii români cu domiciliul în România, cetăţenii străini cu domiciliul în România, precum şi cetăţenii străini aflaţi temporar în România care au solicitat şi au obţinut statut de rezident în România.
   În cadrul limitei de la alin. 1, scoaterea din ţară a sumelor se efectuează în următoarele condiţii:
   a) sumele în valută efectivă (numerar) pînă la 1.000 dolari S.U.A. de persoană şi călătorie se pot scoate fără justificarea provenienţei lor cu vreun document;
   b) sumele în valută efectivă (numerar) care depăşesc 1.000 dolari S.U.A., dar pînă la maximum 5.000 dolari S.U.A., pot fi scoase din ţară pe baza unui document bancar (adeverinţă, certificat de valută etc.) care probează că suma a fost ridicată de la bancă. Aceste sume se înscriu, de către destinatar în declaraţia vamală (art. 16 din regulament).
   7. Persoanele fizice rezidente care scot din ţară sume în valută efectivă (numerar) în limita de la pct. 6 de mai sus le pot utiliza în străinătate pentru operaţiuni curente (art. 14 din regulament), cum sînt: cheltuieli în cadrul călătoriilor turistice în grup organizat sau individual, pe cont propriu; vizite la rude sau prieteni; tratamente medicale sau procurarea de medicamente; participare la congrese, conferinţe, simpozioane sau alte categorii de manifestări ştiinţifice, culturale, sportive etc.; studii în străinătate; procurări de bunuri de consum de uz personal şi plăţi de servicii; deplasări în interes de serviciu etc. Aceste destinaţii sînt exemplificative şi nu limitative.
   În cazul în care aceste sume ar fi destinate unor investiţii de capital în străinătate (investiţie directă, cumpărări de acţiuni, obligaţiuni sau titluri de stat etc.), este necesar ca persoana fizică respectivă să obţină o autorizaţie prealabilă a Băncii Naţionale a României.
   8. În cazul în care persoanele fizice rezidente În România au asupra lor sume în valută efectivă (numerar) care depăşesc plafonul arătat la cap. II, pct. 6 de mai sus, au obligaţia să le depună la organele vamale, care le vor consemna pe numele titularilor, urmîndu-se procedura de la cap. I, pct. 4 alin. 2 şi 3 din prezentele norme.
   9. Persoanele fizice aflate temporar în România (cetăţeni străini cu domiciliul în străinătate) pot scoate din România sume în valută efectivă (numerar) în limita sumelor declarate la intrarea în România (art. 16 din regulament). Sumele în cauză se justifică cu declaraţia vamală completată la intrarea în România, conform cap. I, pct. 3 din prezentele norme.
   Aceste persoane pot avea, de asemenea, asupra lor sume în valută efectivă (numerar) care provin din ridicări din conturi şi transferuri bancare în România, ori din încasarea în România a cecurilor de călătorie, cecurilor bancare, cărţilor de credit şi a altor instrumente de plată. Aceste sume se justifică cu un document eliberat de unitatea bancară sau o altă persoană juridică autorizată din România.
   În cazul în care persoanele fizice în cauză au asupra lor la ieşirea din România sume în valută în numerar peste cele justificate, potrivit alin. 1 şi 2 de la acest punct, au obligaţia să le depună la organele vamale, urmîndu-se procedura de la cap. I, pct. 4 din prezentele norme.
   10. În cazul în care persoanele fizice încearcă să scoată din România valută efectivă (numerar) peste limitele permise, conform cap. I şi II din prezentele norme, în forme vădit frauduloase organele vamale vor reţine aceste sume. În acest scop, se întocmeşte un proces-verbal de constatare a contravenţiei, în două exemplare, din care un exemplar se înmînează contravenientului.
   Sumele reţinute se depun de către vamă în cont la o bancă comercială autorizată.
   Împotriva procesului-verbal de contravenţie, contravenientul are dreptul să facă plîngere la judecătoria din raza teritorială a organului vamal constatator, în termen de 90 de zile de la data primirii procesului-verbal.
   În baza hotărîrii judecătoreşti, suma în valută confiscată se virează la fondul valutar al statului, iar echivalentul în lei se face venit la bugetul administraţiei centrale de stat.

   CAPITOLUL III
 Cu privire la alte instrumente de plată în valută

   11. Persoanele fizice române şi străine pot introduce şi scoate din România cecuri de călătorie, cecuri bancare, cărţi de credit şi orice alte instrumente bancare similare, exprimate în valută străină.
   Limitele şi condiţiile arătate la cap. I şi II din prezentele norme nu se referă la instrumentele de plată menţionate la alin. 1 din acest punct.

   CAPITOLUL IV
 Cu privire la introducerea şi scoaterea de sume în lei din România

   12. Persoanele fizice nu pot introduce sau scoate din România sume efective (numerar) mai mari de 2.500 lei de persoană şi călătorie (art. 18 din regulament).
   În sensul prezentelor norme, prin sume efective (numerar) în lei se înţeleg biletele de bancă româneşti şi monedele româneşti în circulaţie.
   Sînt interzise scoaterea din România şi introducerea în România a bancnotei de 500 lei.
   Persoanele fizice, conform alin. 1, sînt cele precizate la cap. I, pct. 2 din prezentele norme.
   13. La ieşirea din România, persoanele fizice menţionate la pct. 12 de mai sus au obligaţia să declare sumele, în lei care depăşesc plafonul de 2.500 lei de persoană şi să le depună organelor vamale contra chitanţă de consemnare, urmîndu-se procedura de consemnare similară celei de la cap. I, pct. 4 din prezentele norme.
   Deponenţilor care sînt cetăţeni români sau cetăţeni străini cu domiciliul în România li se restituie aceste sume la întoarcerea din călătorie.
   În cazul persoanelor fizice aflate temporar în România - cetăţeni străini cu domiciliul în străinătate şi cetăţeni români cu domiciliul în străinătate - restituirea se poate face cu ocazia unei noi călătorii în România.
   Termenul maxim de restituire este de 3 ani. După expirarea acestui termen, sumele în cauză se fac venit la bugetul administraţiei centrale de stat.
   14. În cazul în care persoanele fizice încearcă să scoată din România sume în lei, în numerar, peste limita permisă potrivit pct. 12 de mai sus, în forme vădit frauduloase, organele vamale vor reţine aceste sume în vederea confiscării, procedîndu-se conform cap. II, pct. 10 din prezentele norme. Totodată, în funcţie de gravitatea faptei, vor sesiza organele Ministerului de Interne din punctele de trecere a frontierei de stat, în vederea reţinerii şi declanşării procedurii de urmărire penală.
   15. La intrarea în România, persoanele fizice nu pot introduce sume în lei peste limita de 2.500 lei de persoană şi călătorie, prevăzută la pct. 12 de mai sus. Sumele În lei peste această limită se confiscă de organele vamale şi se fac venit la bugetul administraţiei centrale de stat.
   16. Pentru operaţiunile efectuate în cadrul prevederilor de la cap. IV, vama reţine comisioanele şi spezele practicate în baza reglementărilor şi normelor specifice de lucru.

   CAPITOLUL V
 Alte dispoziţii

   17. Membrii reprezentanţelor diplomatice, consulare şi comerciale în România, cetăţeni străini, precum şi membrii familiilor lor, sînt scutiţi de obligaţiile prevăzute în prezentele norme.
   Aceleaşi scutiri se aplică şi întregului personal al reprezentanţelor diplomatice, consulare şi comerciale din România, compus din cetăţeni străini, precum şi membrilor familiilor lor.
   Prevederile de la acest punct se aplică, de asemenea, cetăţenilor străini, persoane oficiale, posesoare de paşapoarte diplomatice, în misiune temporară, în vizită sau în trecere prin România, precum şi persoanelor care se bucură de privilegii diplomatice, în baza convenţiilor diplomatice la care România a aderat.
   18. Scoaterea din România de titluri publice (titluri de stat) româneşti exprimate în valută străină, cît şi a celor exprimate în lei se poate efectua numai pe baza autorizaţiei date de Banca Naţională a României (art. 17 şi 19 din regulament).

   Guvernatorul Băncii Naţionale a României
Mugur Isărescu

   Bucureşti, 6 iunie 1991.