Sistemul ReGIS


ReGIS este sistemul RTGS naţional pentru plăţi în lei oferit de BNR. Sistemul este folosit pentru decontarea operaţiunilor băncii centrale, a transferurilor interbancare, precum şi a plăţilor în lei de valoare mare (peste 50.000 lei) sau urgente. Sistemul asigură procesarea în timp real (respectiv pe o bază continuă) şi decontarea în banii băncii centrale, cu finalitate imediată.

Sistemul îndeplineşte condiţiile pentru a fi sistem de plăţi de importanţă sistemică şi, în consecinţă, este desemnat prin Ordinul Guvernatorului Băncii Naţionale a României nr.637/15.06.2011 ca intrând sub incidenţa Legii nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare (care transpune în legislaţia română  Directiva 98/26/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 1998 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi de decontare a titlurilor de valoare).

Ce este un sistem RTGS?

Un sistem cu decontare pe bază brută în timp real (RTGS) este un sistem de plăţi în care procesarea şi decontarea au loc în mod continuu (în timp real) şi nu pe pachete de instrucţiuni. Astfel, tranzacţiile pot fi decontate cu finalitate imediată. Decontarea pe bază brută înseamnă că fiecare transfer este decontat individual şi nu pe bază netă.

Scurt istoric

Sistemul a fost dezvoltat şi implementat în cadrul proiectului Phare RO 0005.02 Interbank Payment System derulat de BNR şi TRANSFOND S.A. şi a intrat în funcţiune la 8 aprilie 2005.

De la implementare, ReGIS a furnizat un serviciu de procesare a plăţilor în lei în timp real şi cu finalitate în cursul zilei pentru toate instituţiile de credit care operează în România. Mai mult, operaţiunile de politică monetară ale BNR sunt decontate prin intermediul acestuia şi contribuie la reducerea riscului sistemic.

Date statistice

În anul 2013, sistemul ReGIS a procesat un număr de 3.323.352 plăţi, în valoare totală de 6.754.630 mil. lei. Numărul mediu zilnic al plăţilor procesate în ReGIS a fost de 13.135 tranzacţii, cu o valoare medie zilnică de 26.698 mil. lei, valoarea medie a unei plăţi iniţiate în sistem fiind de 2,03 mil. lei.

Managementul sistemului

Sistemul ReGIS este administrat de BNR. În această calitate, BNR gestionează şi controlează funcţionarea sistemului, autorizează participarea la sistem, stabileşte şi modifică regulile de sistem, urmăreşte respectarea acestora de către participanţi şi aplică sancţiuni în cazul încălcării lor.

Operarea tehnică a sistemului este externalizată către TRANSFOND S.A., societate comercială constituită în anul 2000 de către BNR (care deţine 33,33% din capitalul social al acesteia) şi un număr de 23 de instituţii de credit (care deţin 66,67% din capitalul social al societăţii).

Participarea la sistemul ReGIS

Sunt eligibile pentru a participa la sistemul ReGIS următoarele categorii de instituţii:

  • instituţii de credit din Spaţiul Economic European, inclusiv când acestea acţionează printr-o sucursală înfiinţată în Spaţiul Economic European;
  • instituţii de credit din afara Spaţiului Economic European, cu condiţia ca acestea să acţioneze printr-o sucursală înfiinţată în Spaţiul Economic European;
  • Banca Naţională a României;
  • Trezoreria Statului;
  • organizaţii din Spaţiul Economic European care prestează servicii de compensare sau decontare şi sunt supravegheate de o autoritate competentă.

Pentru a participa la ReGIS, o instituţie solicitantă trebuie:

  • să îndeplinească cerinţele de eligibilitate de mai sus;
  • să dovedească că au capacitate operaţională corespunzătoare;
  • în cazul instituţiilor de credit guvernate de o legislaţie străină, să pună la dispoziţie o opinie juridică privind capacitatea (cu excepţia cazului în care informaţiile şi declaraţiile ce urmează să fie furnizate printr-o astfel de opinie juridică au fost deja obţinute de către BNR în alt context);
  • în cazul instituţiilor de credit din afara Spaţiului Economic European, dar care acţionează printr-o sucursală înfiinţată în Spaţiul Economic European, să pună la dispoziţie o opinie juridică privind ţara (cu excepţia cazului în care informaţiile şi declaraţiile ce urmează să fie furnizate printr-o astfel de opinie juridică au fost deja obţinute de către BNR în alt context).

În prezent, sistemul ReGIS are înregistraţi ca participanţi: 39 de instituţii de credit, Trezoreria Statului, BNR şi 6 sisteme auxiliare.

Tipuri de tranzacţii

ReGIS procesează transferuri credit în lei, la nivel naţional. Categoriile de tranzacţii de plată procesate în ReGIS sunt următoarele:

  • plăţi aferente operaţiunilor băncii centrale (operaţiuni de politică monetară, de piaţă valutară şi de creditare, operaţiuni cu numerar etc.);
  • operaţiuni de decontare a poziţiilor nete calculate în cadrul sistemelor auxiliare care procesează plăţi în lei (SENT, RoClear, VISA, MasterCard, DSClear);
  • plăţi interbancare şi ale clienţilor de valori mari (peste 50 000 lei) sau urgente;
  • plăţi pentru decontarea fondurilor aferente operaţiunilor cu instrumente financiare;
  • debitarea directă a comisioanelor aferente participării la cele trei componente ale sistemului electronic de plăţi (ReGIS, SaFIR şi SENT).

Transferurile credit se iniţiază în sistem de către participanţi prin mesaje SWIFT, folosind serviciul SWIFT FIN Y-Copy (MT202, MT202 COV şi MT103).

Programul de operare

ReGIS funcţionează de luni până vineri, între orele 8:00 a.m. şi 6:00 p.m. (ora locală), cu un cut-off pentru plăţile clienţilor prevăzut pentru ora 4:00 p.m şi un cut-off pentru plăţile interbancare prevăzut pentru ora 5:00 p.m, conform  programului de operare ReGIS.

Sistemul nu funcţionează în zilele de sărbători legale sau religioase (când acestea sunt sărbătorite în alte zile decât sâmbătă şi duminică), respectiv 1 şi 2 ianuarie, a doua zi de Paşti, 1 mai, a doua zi de Rusalii, 15 august, 30 noiembrie, 1 decembrie, 25 şi 26 decembrie.

Disponibilitatea sistemului

În anul 2013, disponibilitatea generală a sistemului a fost de 99,99% (valoare înregistrată şi în anul anterior).

Disponibilitatea ReGIS este un indicator obţinut prin raportarea perioadei reale de funcţionare la durata programată de funcţionare.

Asigurarea continuităţii activităţii

Pentru cazurile în care ar putea apărea situaţii de urgenţă, sistemul are prevăzută posibilitatea transferării procesării de la sediul principal la un sediu secundar.

Totodată, în cazul apariţiei unor evenimente neprevăzute la nivelul participanţilor, BNR poate iniţia plăţi în numele şi pe contul acestora, în baza Procedurii privind asigurarea de către Banca Naţională a României a continuităţii activităţii operaţionale pentru participanţii la sistemul ReGIS.

De asemenea, în conformitate cu Cerinţele pentru certificarea tehnică a participanţilor la sistemul electronic de plăţi, fiecare participant la sistem are obligaţia de a-şi asigura propria continuitate operaţională, prin implementarea unor proceduri specifice şi a unui centru secundar pentru recuperare în caz de dezastru sau, după caz, a unor aranjamente (convenţii, contracte, diverse tipuri de înţelegeri cu terţe părţi etc.) care să permită continuarea activităţii în cazul unui incident la sediul principal. Procedurile trebuie să asigure continuitatea operaţională a participantului astfel încât să nu fie provocate incidente de natură să conducă la blocarea, întreruperea funcţionării sistemului sau la inducerea unui risc sistemic.

Managementul lichidităţii

În ReGIS, lichiditatea poate fi gestionată într-un mod foarte flexibil.

Rezervele minime, pe care instituţiile de credit sunt obligate să le menţină la banca centrală, reprezintă fonduri depozitate în contul de decontare din sistemul ReGIS şi pot fi utilizate pentru decontare pe parcursul zilei.

În plus, BNR acordă participanţilor la ReGIS credite pe parcursul zilei fără dobândă (facilitatea de lichiditate pe parcursul zilei - intraday credit), colateralizate cu aceleaşi tipuri de active care sunt eligibile şi pentru operaţiunile de politică monetară ale BNR.

Principalele instrumente de management al lichidităţii în sistemul ReGIS puse la dispoziţia participanţilor sunt:

  • prioritizarea plăţilor;
  • managementul activ al cozii de aşteptare;
  • controlul activ (on-line) al informaţiilor aferente lichidităţilor proprii;
  • stabilirea de rezerve pe contul propriu.

Comisioane

Sistemul ReGIS are o politică de comisionare transparentă.  Sistemul de comisionare aferent sistemului ReGIS este format din:

  • comision fix pe tranzacţie procesată şi decontată indiferent de valoarea plăţii, perceput participantului plătitor;
  • comision fix pe tranzacţie aferentă decontării fiecărei poziţii nete, perceput participanţilor la sistemele auxiliare;
  • comision fix pe decontare pentru decontarea poziţiilor nete, perceput sistemelor auxiliare.

De asemenea, sistemul mai are prevăzute o serie de comisioane pentru administrarea profilelor şi detaliilor participanţilor şi utilizatorilor, precum şi un comision pentru ieşirea din sistem şi comisioane pentru elaborarea de rapoarte la cerere şi pentru organizarea de sesiuni de instruire şi atestare a utilizatorilor.

ReGIS Helpdesk

BNR, prin operatorul tehnic al sistemului ReGIS (respectiv TRANSFOND S.A.), pune la dispoziţia utilizatorilor un serviciu de helpdesk în timpul programului de funcţionare (tel. 021 201 75 30).

Contact ReGIS

Întrebări generale privind sistemul ReGIS pot fi adresate BNR pe adresa de email: contact.regis[at]bnro.ro