Precizări, recomandări și avertizări pentru limitarea riscurilor legate de emiterea de scrisori de garanție și asumarea de angajamente pe teritoriul României
26.05.2025
Având în vedere necesitatea îndeplinirii mandatului expres conferit de lege Băncii Naționale a României, din perspectiva obiectivului său fundamental și a atribuțiilor sale principale,
Ținând cont de numărul mare de solicitări adresate băncii centrale, de către diverse părți interesate (persoane fizice și juridice, autorități contractante, autorități judiciare), cu privire la emiterea de scrisori de garanție pe teritoriul României de către entități bancare/nebancare care sunt/nu sunt înscrise în registrele Băncii Naționale a României,
Formulăm în cele ce urmează o serie de precizări, recomandări și avertizări, de natură a contribui la eliminarea/diminuarea riscurilor asociate derulării, fără drept, a activităților menționate.
I. Emiterea de garanții și asumarea de angajamente pe teritoriul României
- Instituțiile de credit, persoane juridice române, cu excepția băncilor de economisire și creditare, au inclus în obiectul de activitate emiterea de garanții și asumarea de angajamente, potrivit art.18 alin.(1) lit.f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările și completările ulterioare (OUG nr. 99/2006).
Informațiile privind evidența acestor entități sunt publice și pot fi regăsite accesând următorul link: https://www.bnr.ro/2349-registre-si-liste.
Autoritatea Bancară Europeană (ABE) menține pe pagina proprie de internet un registru public care cuprinde informații cu privire la entitățile autorizate ca instituții de credit pe teritoriul Uniunii Europene, actualizat în baza informațiilor notificate de autoritățile competente din statele membre de origine (registru disponibil la adresa: https://euclid.eba.europa.eu/register/).
- Potrivit art. 45- art. 53 din OUG nr.99/2006, o instituție de credit înființată şi autorizată într-un alt stat membru al Uniunii Europene (stat membru de origine) poate desfășura pe teritoriul României (ca stat membru gazdă) activitățile menționate la art.18 alin.(1) lit. a)-n)1, inclusiv emiterea de garanții și asumare de angajamente, în baza pașaportului unic european, nefiind necesară autorizarea în statul gazdă.
Prestarea serviciilor se poate realiza fie în mod direct (fără prezență fizică), fie prin intermediul unei sucursale deschise în statul membru gazdă, fiind necesară în acest sens doar notificarea Băncii Naționale a României de către autoritatea competentă din statul de origine în legătură cu intenția de desfășurare a activității pe teritoriul României. Astfel, notificarea intenţiei unei instituții de credit de a accede la o altă piaţă decât cea de origine, prin înfiinţarea unei sucursale sau prin prestarea de servicii în mod direct, este realizată prin intermediul autorității de supraveghere din statul de origine, care transmite informațiile necesare autorității competente cu supravegherea din statul membru gazdă.
Informațiile privind evidența acestor entități sunt disponibile accesând următorul link: https://www.bnr.ro/2349-registre-si-liste.
Potrivit Precizărilor Băncii Naționale a României din 25.05.2007 referitoare la dispozițiile art.45 și art.49, respectiv ale art.80 și art.83 din OUG nr.99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, furnizarea de servicii în mod direct pe teritoriul unui stat membru de către o instituție de credit autorizată și supravegheată într-un alt stat membru (inclusiv emiterea unui instrument de garantare, dacă această activitate se regăsește în obiectul de activitate aprobat de autoritatea competentă din statul de origine), fără notificarea de către autoritatea competentă din statul de origine, nu afectează validitatea operațiunilor/tranzacțiilor bancare efectuate de respectiva instituție de credit. Cu alte cuvinte, chiar dacă instituția de credit emitentă nu se regăsește, la momentul emiterii instrumentului de garantare, în Lista instituțiilor de credit care au notificat BNR furnizarea de servicii în mod direct pe teritoriul României, acest aspect nu afectează dreptul acesteia de a desfășura activitate de creditare pe teritoriul României, în condițiile în care instituția de credit este deja autorizată pentru activitatea respectivă.
- În legătură cu instituțiile financiare nebancare, persoane juridice române și sucursale din România ale instituțiilor financiare având sediul în străinătate, înregistrate în registrele ținute de Banca Națională a României, potrivit art.1 alin.(2), coroborat cu art.25 - 27 din Legea nr.93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr.93/2009), precizăm că informațiile privind obiectul de activitate sunt disponibile la adresa https://www.bnr.ro/2349-registre-si-liste.
În ceea ce privește activitatea de emitere de garanții și asumare angajamente, potrivit art. 14 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 93/2009, menționăm că aceasta poate fi desfășurată de către instituțiile financiare nebancare care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- obiectul de activitate al acestora include emiterea de garanții și asumare de angajamente;
- sunt înscrise în Registrul special instituții financiare nebancare ținut de BNR (disponibil la adresa https://www.bnr.ro/24425-registrul-special-ifn-active )
- dispun în permanență de un capital social situat cel puţin la nivelul prevăzut la art.10 din Regulamentul BNR nr.20/2009 și îndeplinesc toate cerințele prudențiale prevăzute de același act normativ în legătură cu activitatea de emitere de garanții si asumare de angajamente.
- Instituțiile financiare din alte state membre1, reglementate de OUG nr.99/2006, beneficiază de pașaport unic european pentru desfășurarea activității de emitere de garanții și alte angajamente, fără a fi necesară autorizarea de către autoritatea competentă din statul membru gazdă. Potrivit art. 54 alin.(1) din O.U.G. nr.99/2006, doar acele instituții financiare din alte state membre care sunt filiale deținute în proporție de cel puțin 90% de instituții de credit din state membre și care îndeplinesc și condițiile prevăzute la Secțiunea a 2-a a Capitolului IV din Titlul I al Părții I, pot desfășura pe teritoriul României acele activități prevăzute la art.18 alin.(1) lit. b) – n1) dacă acestea sunt înscrise în actele lor constitutive. Potrivit art.54 alin.(2) din OUG nr.99/2006, intenția de desfășurare a activității pe teritoriul României se notifică BNR de către autoritatea competentă a instituției de credit din statul de origine împreună cu atestarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege.
Lista privind instituțiile financiare ce au notificat BNR furnizarea de servicii în mod direct pe teritoriul României, potrivit art. 54 din O.U.G. nr.99/2006, poate fi consultată pe pagina de internet a Băncii Naționale a României, la adresa https://www.bnr.ro/2349-registre-si-liste.
II. În limitele atribuțiilor băncii centrale, formulăm următoarele recomandări:
- verificarea preliminară: solicitanții/beneficiarii scrisorilor de garanție sunt încurajați să consulte registrele publice ale Băncii Naționale a României, precum și, după caz, orice registre publice relevante gestionate Autoritatea Bancară Europeană (ABE), Banca Centrală Europeană (BCE) și/sau autoritățile competente din alte state membre UE, la nivelul cărora au fost autorizate instituțiile de credit emitente de scrisori de garanție;
- clarificări directe: în vederea lămuririi eventualelor aspecte de ordin legal, necesare bunei desfășurări a relațiilor contractuale, solicitanții/beneficiarii unor astfel de instrumente de garantare pot obține informații direct de la instituțiile emitente;
- consultarea autorităților competente: în situația unor informații contradictorii sau a unor suspiciuni legate de activitatea desfășurată pe teritoriul României de entitățile emitente, solicitanții/beneficiarii acestora au posibilitatea de a se adresa autorităților ce dețin prerogative în problematica vizată, inclusiv Băncii Naționale a României, dacă aspectele semnalate se circumscriu competențelor legale ale acesteia.
III. În exercitarea atribuțiilor de monitorizare/supraveghere prudențială a Băncii Naționale a României, au fost identificate o serie de tipologii situate în afara cadrului legal, prezentate în cele ce urmează.
- În cazul instituțiilor financiare nebancare, atragem atenția asupra următoarelor situații:
- unele IFN-uri radiate din registrele băncii centrale, în temeiul art.59 alin.(2) lit.e) din Legea nr. 93/2009, au continuat să emită scrisori de garanție ulterior radierii, prin încheierea de acte adiționale. Aceste modificările nu sunt permise de cadrul legal.
- unele IFN a căror activitate a fost suspendată, în temeiul art.59 alin.(2) lit.d) din Legea nr.93/2009, au emis noi scrisori de garanție sau au încheiat acte adiționale la acestea, deși se aflau sub incidența unei interdicții temporare privind desfășurarea de activități specifice.
În acest context, arătăm că entitățile menționate la pct.(i) și (ii) nu mai dețin dreptul de a desfășura activități de creditare, inclusiv de a emite scrisori de garanție/încheia acte adiționale la acestea, decât în cadrul limitativ instituit de prevederile art. 71 din Legea nr. 93/2009. Potrivit acestei dispoziții, IFN-urile radiate sau cu activitatea suspendată pot continua derularea până la scadență a contractelor încheiate anterior radierii/suspendării, fără a le modifica, decât în sensul prelungirii termenului de rambursare. Cu titlu de exemplu, nu sunt premise intervenții precum: prelungirea termenului de valabilitate a garanției, majorarea valorii garantate, adăugarea unor clauze suplimentare, altele decât în sensul prelungirii termenului de rambursare.
Această posibilitate legală nu instituie niciun fel de obligație pentru solicitantul/beneficiarul unui instrument de garantare de a accepta în continuare garanția emisă de o societate care nu mai are calitatea de instituție financiară nebancară autorizată.
Informații despre calitatea de instituție financiară nebancară radiată/având activitatea de creditare suspendată sunt disponibile la adresa: https://www.bnr.ro/2349-registre-si-liste.
- emiterea de scrisori de garanție de către instituții financiare nebancare constituite sub forma caselor de amanet, înscrise în Registrul de evidență ținut de Banca Națională a României potrivit art.35-37 din Legea nr.93/2009.
Cu privire la această categorie de entități, întrucât activitatea lor de creditare este limitată la cea prevăzută de art.14 alin.(1) lit.d) din Legea nr.93/2009, conform art.37 lit. c) din același act normativ, subliniem că acestea nu au dreptul de a emite scrisori de garanție/își asuma angajamente de garantare.
Informații privind evidența caselor de amanet sunt disponibile la adresa: https://www.bnr.ro/24428-registrul-evidenta-ifn-active.
- emiterea de scrisori de garanție de către instituții financiare cu sediul într-un alt stat membru care desfășoară activitatea de creditare (emitere de scrisori de garanție) pe teritoriul României, pretinzând aplicarea extensivă și nejustificată a principiului libertății de a presta servicii în mod direct („dreptul de pașaportare”), contrar dispozițiilor legale.
În această categorie, intră instituțiile financiare cu sediul într-un alt stat membru UE, care nu au fost notificate Băncii Naționale a României, în conformitate cu art.54 din OUG nr.99/2006, precum și cele care nu au fost înregistrate în registrele băncii centrale, potrivit art.1 alin.(2), coroborat cu art.25-27 din Legea nr.93/2009.
- Atragem atenția asupra emiterii de scrisori de garanție de către instituții de plată cu sediul într-un alt stat membru.
În ceea ce privește activitățile de creditare ce pot fi prestate de către instituțiile de plată, potrivit art.18 alin.(4) lit.b) din Directiva (UE) 2015/2366 privind serviciile de plată în cadrul pieței interne2, instituțiile de plată din state membre de origine pentru care a fost finalizată procedura de notificare pentru desfășurarea activității pe teritoriul altui stat membru pot acorda în statul membru gazdă (n.n. România fiind, în acest caz, stat membru gazdă) numai credite legate de serviciile de plată precizate la punctul 4 sau 5 din anexa I la directivă, pașaportate, în condițiile prevăzute de respectivul articol și fără a aduce atingere normelor naționale privind acordarea de credite.
În acest context, precizăm că emiterea unor scrisori de garanție nu poate fi asimilată „creditelor legate de serviciile de plată” prevăzute de Directiva (UE) 2015/2366 și, în consecință, nu poate fi derulată de către o instituție de plată.
- Dorim să atragem atenția și asupra conturării unei practici de emitere de către anumite entități din state terțe de scrisori de garanție pe teritoriul României, fără ca acestea să fi obținut autorizația necesară din partea Băncii Naționale a României sau să fi fost înregistrate în registrele ținute de banca centrală.
Suplimentar, întrucât legislația administrată de instituția noastră nu vizează aspecte ce țin de reglementarea în materia achizițiilor publice sau de emiterea unor scrisori de garanție pentru participarea la și/sau încheierea unor contracte de achiziție publică, fără a aduce atingere competențelor altor autorități, pentru evitarea unor situații de neîndeplinire a angajamentelor asumate prin scrisori de garanție, considerăm utilă verificarea prealabilă a statutului juridic și a conformității legale a emitenților, de către potențialii solicitanți sau beneficiari ai respectivelor instrumente de garantare, cu luarea în considerare a tuturor cerințelor legale aplicabile.
În mod distinct, menționăm că banca centrală nu deține competențe în ceea ce privește relațiile contractuale dintre entitățile sau fostele entități supravegheate și partenerii acestora. Soluționarea eventualelor litigii este de competența instanțelor judiciare, în situația în care părțile nu ajung la o înțelegere pe cale amiabilă.
În încheiere, subliniem faptul că activitatea de emitere, fără drept, cu titlu profesional, a scrisorilor de garanție pe teritoriul României de către entitățile enumerate anterior la pct. a)- c), poate fi calificată ca intrând sub incidența dispozițiilor penale speciale ale art.61 alin.(1) din Legea nr.93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare.