Expert principal, specializat în conformitate și control intern
Direcția Plăți
Data limită pentru primirea aplicaţiilor: 27 iulie 2017
Tipul contractului: contract individual de muncă pe durată nedeterminată
Atribuţiile principale ale postului
- elaborează, propune și monitorizează implementarea politicii de conformitate aferentă sistemelor de plăți și de decontare operate de BNR, ținând cont și de politica de conformitate și control intern existentă la nivelul BNR;
- consiliază organul de conducere a sistemelor de plăți și de decontare operate de BNR cu privire la obligațiile de asigurare a conformității cu cadrul de reglementare și de supraveghere/oversight aplicabil sistemelor de plăți și de decontare;
- elaborează, propune și implementează programe și proceduri de conformitate, în scopul identificării, evaluării, monitorizării și gestionării riscurilor de conformitate specifice sistemelor de plăți și de decontare operate de BNR;
- monitorizează evoluția cadrului legal aplicabil infrastructurilor pieței financiare operate de BNR și implementarea adecvată a acestuia;
- acordă sprijin structurilor organizatorice în implementarea cerinţelor specifice domeniului sistemelor de plăți și de decontare operate de BNR;
- raportează neconformarea cu cadrul legal aplicabil infrastructurilor pieței financiare operate de BNR;
- propune și urmărește aplicarea măsurilor de conformare, în cazul în care constată abateri de la cadrul de reglementare aplicabil;
- asigură o comunicare adecvată cu autoritățile competente la nivel național în privința aspectelor legate de conformarea cu cadrul de reglementare aplicabil;
- elaborează rapoarte periodice cu privire la activitatea desfașurată.
Cerințe de ocupare a postului
Studii şi experienţă
- studii superioare absolvite cu examen de licenţă în domeniile științe economice sau juridice;
- studii de master absolvite cu examen de disertaţie (pentru absolvenţii sistemului Bologna);
- experiență profesională de minimum 5 ani în domeniul reglementării și/sau supravegherii sistemului financiar-bancar/infrastructurilor pieței financiare, în funcții cu studii superioare;
- absolvirea unor forme de pregătire profesională (cursuri, conferințe etc.) în domeniul reglementării și/sau supravegherii sistemului financiar-bancar/infrastructurilor pieței financiare constituie un avantaj;
- cunoştinţe aprofundate de utilizare a aplicaţiilor Microsoft Office;
- cunoșterea limbii engleze - nivel avansat.
Competenţe comportamentale
- orientare către performanţă;
- comunicare eficientă;
- cooperare;
- integritate organizaţională;
- gândire operaţională.
Modalitatea de aplicare
Aplicațiile se transmit pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro până la data de 27 iulie 2017 (inclusiv).
Precizăm că niciun aplicant nu poate opta în acelaşi timp pentru 2 sau mai multe posturi vacante.
Candidaţii vor transmite următoarele documente:
- chestionar tip: formular editabil ;
- scrisoare de intenție;
- Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
- copii ale diplomelor de studii solicitate sau atestate de echivalare a diplomelor obţinute în străinătate, eliberate de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice;
- copia foii matricole a anilor de studii, dacă este cazul;
- alte diplome şi certificate care atestă pregătirea aplicanţilor, dacă este cazul;
- carte de muncă şi/sau adeverinţă care să ateste vechimea în muncă, însoţită de raportul per salariat (REVISAL), pentru dovedirea experienţei profesionale, dacă este cazul;
- carte de identitate;
- certificat de căsătorie, dacă este cazul;
- adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care prezintă starea de sănătate a aplicantului.
Transmiterea documentelor prin e-mail nu determină implicit acceptarea aplicaţiilor.
După analiza aplicaţiei conform metodologiei stabilite în Procesul de recrutare si selecţie în Banca Naţională a României, acceptarea sau respingerea aplicaţiei este comunicată exclusiv prin e-mail, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea documentelor.
Reguli de transmitere a documentelor prin e-mail:
- mărimea e-mail-ului de transmitere a documentelor nu trebuie să depășească 15 MB;
- vor fi utilizate adrese de e-mail la expeditor care nu sunt generate automat de aplicaţii sau site-uri web (cum ar fi cele generate de site-urile web de transfer fişiere în care se anunţă link-urile de descărcare a fişierelor);
- nu se vor transmite ataşamente cu extensiile .exe, .com sau .lnk;
- nu se vor transmite ataşamente parolate;
- în subiectul sau corpul mesajelor să nu fie link-uri către site-uri web;
- documentele transmise prin transfer de fişiere online nu vor fi descărcate.
Recrutarea
Procesul de recrutare constă în desfăşurarea următoarelor etape:
- evaluarea cunoştinţelor de specialitate, prin test profesional şi interviu;
- evaluarea compatibilităţii cu postul, prin testare psihometrică şi interviu.
Evaluarea cunoștințelor de specialitate prin test profesional va avea loc în data de 3 august 2017.
Mai multe informații privind procesul de recrutare și selecție pot fi găsite pe pagina Procesul de recrutare şi selecţie în Banca Națională a României
Pentru explicații și clarificări cu privire la procesul de recrutare, ne puteți contacta, prin e-mail, pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro.
TEMATICĂ ORIENTATIVĂ
- Reglementarea organizării şi funcţionării Băncii Naţionale a României;
- Rolul băncilor centrale în domeniul sistemelor de plăți și sistemelor de decontare a operațiunilor cu instrumente financiare. Rolul Băncii Naţionale a României în acest domeniu, conform reglementărilor specifice;
- Infrastructurile pieţei financiare din Uniunea Europeană şi din România (concepte specifice, categorii de inftrastructuri, rolul acestora, servicii oferite, categorii de instrumente financiare, cadrul legal etc.);
- Conformitatea infrastructurilor pieței financiare cu reglementările și standardele europene/naționale aplicabile acestora (regulamente, norme, proceduri, ghiduri, orientări etc.);
- Principalele aspecte privind asigurarea conformității în cadrul infrastructurilor pieței financiare (instrumente de identificare, evaluare, monitorizare, gestionare a riscurilor de conformitate);
- Aspecte generale privind guvernanța infrastructurilor pieței financiare. Aspecte specifice privind guvernanța în cadrul sistemelor de plăți și de decontare operate de banca centrală.
BIBLIOGRAFIE*
- Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României (Monitorul Oficial al României nr. 582/30.06.2004 - Partea I);
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului (Monitorul Oficial al României nr. 1027 din 27/12/2006, Partea I), cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică (Monitorul Oficial al României nr. 439 din 28/06/2007, Partea I), aprobată prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare (Monitorul Oficial al României nr. 566/28.06.2004, Partea I), cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanța Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garanție financiară (Monitorul Oficial al ROmâniei nr. 78/30.01.2004, Partea I), aprobată prin Legea nr. 222/2004 (Monitorul Oficial al României nr. 508/07.06.2004, Partea I), cu modificările și completările ulterioare;
- Regulamentul-cadru privind operaţiunile de piață cu titluri de stat pe piața internă, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2245/2016, cu modificările şi completările ulterioare (Monitorul Oficial al României nr. 729/21.09.2016, Partea I);
- Convenția nr. 15570/31.01.2005 încheiată între Banca Națională a României și Ministerul Finanțelor Publice (Monitorul Oficial al României nr. 134/14.02.2005, Partea I);
- Regulamentul BNR nr. 16/2011 privind procedura de administrare a riscului de decontare şi facilităţile acordate de Banca Naţională a României în scopul fluidizării decontării în sistemul ReGIS (Monitorul Oficial al României nr. 779/03.11.2011, Partea I);
- Regulamentul BNR nr. 9/2007 privind monitorizarea sistemelor de plăţi, a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare şi a instrumentelor de plată (Monitorul Oficial al României nr. 803/26.11.2007, Partea I);
- Regulile sistemului de depozitare şi decontare a instrumentelor financiare SaFIR (http://www.bnr.ro/files/d/Plati/Reguli%20SaFIR_ro.pdf);
- Regulile de sistem ale ReGIS (http://www.bnr.ro/Sistemul-ReGIS-307.aspx);
- Regulile sistemului TARGET2-România, cuprinse în Ordinul BNR nr. 4/2015 privind funcționarea sistemului de plăți TARGET2-România, cu modificările și completările ulterioare (http://www.bnr.ro/Sistemul-TARGET2-3359.aspx);
- Principles for financial market infrastructures, Bank for International Settlements, aprilie 2012 (www.bis.org);
- The payment System. Payments, securities and derivatives, and the role of the Eurosystem, European Central Bank, 2010 (https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/paymentsystem201009en.pdf);
- Regulamentul (UE) nr. 909/2014 privind îmbunătățirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană și privind depozitarii centrali de instrumente financiare (CSDR), cu modificările și completările ulterioare. (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1498206215611&uri=CELEX:32014R0909);
- Regulamentul delegat (UE) nr. 2017/392 din 11 noiembrie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 cu privire la standarde tehnice de reglementare în materie de autorizare, supraveghere și cerințe operaționale pentru depozitarii centrali de titluri de valoare. (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1498206320782&uri=CELEX:32017R0392);
*
Candidații sunt încurajați să utilizeze orice alte surse de documentare pentru tematica indicată. Vor fi avute în vedere cele mai recente reglementări, orientări, ghiduri, norme, standarde, principii, proceduri aplicabile infrastructurilor pieței financiare la nivel național și european.