BNR CENTRALĂ


organizează concurs pentru ocuparea a două posturi de
expert,
cu contract de muncă pe durată nedeterminată,
la Direcţia Rezoluție Bancară, Serviciul pregătire și implementare decizii de rezoluție

Termen limită pentru înscriere: 26 octombrie 2015

Data publicării: 12 octombrie 2015



Atribuţiile principale ale postului

  • elaborarea și actualizarea procedurilor aferente implementării acțiunilor de rezoluție;
  • evaluarea, pe baza monitorizării continue a evoluțiilor înregistrate la nivelul situației financiare și prudențiale a instituțiilor de credit, în consultare cu Direcția supraveghere, a îndeplinirii condițiilor pentru declanșarea rezoluției unei instituții de credit și evaluarea oportunității aplicării deciziei de rezoluție. Elaborarea proiectelor de decizii de rezoluție, inclusiv a schemei de rezoluție personalizate pentru fiecare instituție de credit;
  • elaborarea propunerilor referitoare la selectarea administratorului special și stabilirea mandatului acestuia în baza analizelor specifice, efectuând și demersurile aferente procesului de publicare a ordinului de numire a acestuia; propunerea de măsuri referitoare la evoluțiile consemnate în rapoartele periodice întocmite de administratorul special în baza analizei acestuia, inclusiv propuneri de destituire și/sau înlocuire a acestuia, precum și propunerea de reînnoire a mandatului administratorului special peste perioada de 1 an;
  • identificarea evaluatorilor care îndeplinesc condițiile de independență față de orice autoritate publică, inclusiv față de autoritatea de rezoluție, cu luarea în considerare a criteriilor din standardele tehnice de reglementare emise de Autoritatea Bancară Europeană în acest sens, în scopul selectării evaluatorilor independenți față de instituția de credit supusă rezoluției; elaborarea propunerii de desemnare și a mandatului respectivului evaluator selectat, asigurând și comunicarea permanentă cu acesta pe parcursul procesului de evaluare privind metodele și practicile de evaluare. Efectuarea demersurilor pentru realizarea evaluării provizorii a activelor și datoriilor respectivei instituții de credit atunci când nu este posibilă o evaluare independentă, completată ulterior cu o evaluare ex-post efectuată de către un evaluator independent;
  • realizarea activităților decurgând din exercitarea competențelor de rezoluție și/sau din aplicarea unuia sau mai multor instrumente de rezoluție.

Studii şi experienţă

  • studii superioare absolvite cu examen de licență în domeniul științelor economice;
  • experiență profesională de minimum 5 ani în domeniul financiar - bancar;
  • cunoștințe aprofundate în managementul riscurilor financiare, evaluarea profilului de risc al instituțiilor de credit, guvernanța și controlul intern al instituțiilor de credit;
  • bună înțelegere a modelului de afaceri al instituțiilor de credit și a pieței în general;
  • cunoștințe aprofundate privind cadrul de reglementare bancară, de contabilitate/audit intern și de evaluare a bilanțului băncilor;
  • abilități pentru gestionarea implementării adecvate a deciziilor de rezoluție, cu impact financiar semnificativ pentru sistemul financiar/bugetul de stat și efectuarea activităților de suport implicate de acest proces;
  • abilități de comunicare și creativitate în reprezentarea poziției Băncii Naționale a României în cadrul grupurilor de lucru constituite la nivelul structurilor europene;
  • abilități de analiză și sinteză pornind de la un volum semnificativ de date și informații;
  • cunoașterea limbii engleze (nivel avansat);
  • cunoștințe aprofundate de utilizare a aplicațiilor Microsoft Office și de lucru cu baze de date.

Competenţe comportamentale

  • orientare către performanță;
  • comunicare eficientă;
  • cooperare;
  • integritate organizatională;
  • gândire conceptuală.

Alte condiţii de înscriere la concurs

  • postul pentru care optează să nu fie într-o structură organizatorică în care soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului să fie salariaţi sau să nu fie într-o relaţie ierarhică şi/sau funcţională cu postul ocupat de soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului. Relaţia dintre posturi este analizată de către Direcţia Resurse Umane care aprobă participarea candidatului la concurs;
  • să nu fi participat în ultimii doi ani anterior datei de desfăşurare a concursului la mai mult de trei concursuri în Banca Naţională a României, centrală plus sucursale regionale şi agenţii, pe un post care presupune aceeaşi activitate.

Documentele necesare înscrierii se transmit pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro până la data de 26 octombrie 2015 (inclusiv).

Precizăm că niciun candidat nu poate fi înscris în acelaşi timp la 2 sau mai multe concursuri organizate de BNR.

Candidaţii vor transmite următoarele documente:

  • Chestionar tip: formular editabil ;
  • 1 fotografie tip paşaport (se ataşează la Chestionar);
  • Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
  • copii ale diplomelor solicitate şi copia foii matricole a anilor de studii sau atestate de echivalare a diplomelor obţinute în străinătate, eliberate de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale;
  • alte documente/atestate/avize care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de înscriere la concurs, dacă este cazul;
  • carte de muncă şi/sau adeverinţă care să ateste vechimea în muncă, însoţită de raportul per salariat (REVISAL), pentru dovedirea experienţei profesionale;
  • carte de identitate;
  • certificatul de căsătorie, dacă este cazul;
  • adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare postului scos la concurs.

Transmiterea documentelor prin e-mail nu determină înscrierea implicită la concurs.

Confirmarea înscrierii la concurs în urma verificării îndeplinirii condiţiilor solicitate se face exclusiv prin transmiterea de către Direcţia Resurse Umane a unui e-mail în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea documentelor.

Reguli de transmitere a documentelor prin e-mail:

  • mărimea e-mail-ului de transmitere a documentelor nu trebuie să depăşească 18 MB;
  • vor fi utilizate adrese de e-mail la expeditor care nu sunt generate automat de aplicaţii sau site-uri web (cum ar fi cele generate de site-urile web de transfer fişiere în care se anunţă link-urile de descărcare a fişierelor);
  • nu se vor transmite ataşamente cu extensiile .exe, .com sau .lnk;
  • nu se vor transmite ataşamente parolate;
  • în subiectul sau corpul mesajelor să nu fie link-uri către site-uri web;
  • documentele transmise prin transfer de fişiere online nu vor fi descărcate.

Procedura de desfăşurare

În data de 28 octombrie 2015 candidaţii vor fi contactaţi (prin e-mail), pentru a primi detalii legate de desfăşurarea primei probe de concurs.

Concursul se va desfăşura începând cu data de 2 noiembrie 2015 şi va avea următoarele probe, cu respectarea secvenţialităţii de mai jos:

  1. test profesional;
  2. evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu;
  3. interviu profesional.

I. Testul profesional se desfăşoară prin susţinerea unui test de specialitate, în formă scrisă, prin care se va realiza verificarea cunoştinţelor de specialitate (70% din notă) și a cunoştinţelor de limbă engleză (30% din notă).

Nota minimă de promovare este 7,00.

Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul înmânării subiectelor pierd dreptul de a mai susţine testul profesional scris. Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs.

II. Evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu

   a) Evaluarea profilului psihologic se realizează prin intermediul unor instrumente psihometrice şi are în vedere testarea candidaţilor prin prisma cerinţelor psiho-comportamentale specifice postului şi a competenţelor asociate profilului postului.

   b) Interviu susţinut cu reprezentanţii Direcţiei Resurse Umane, care urmăreşte:

  • confirmarea profilului psihologic și compatibilitatea acestuia cu postul;
  • identificarea nivelului competenţelor asociate profilului postului;
  • motivaţia şi valorile candidatului;
  • percepţia candidatului cu privire la activitatea pe care o va desfăşura.

Proba se apreciază cu calificativul admis/respins.

III. Interviul profesional: Comisia de examinare va evalua modul în care candidatul răspunde unor criterii referitoare la cunoştinţe de specialitate şi capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului.

Nota minimă de promovare este 7,00.

Rezultatul final al concursului constă în media aritmetică a notelor obţinute la testul profesional şi la interviul profesional.

Datele de susţinere a probelor de concurs vor fi stabilite de comisia de examinare şi vor fi comunicate prin e-mail candidaţilor.

Rezultatele se transmit prin e-mail, termenul de depunere a contestaţiei pentru proba scrisă fiind calculat de la ora şi data primirii e-mail-ului de comunicare a rezultatului.

Contestaţii

Candidaţii pot depune contestaţie, transmisă prin e-mail pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro, în termen de 24 de ore de la data comunicării rezultatului testului profesional (indiferent de modalitatea prin care au fost informaţi de rezultat).

Candidaţii pot contesta numai rezultatul propriei lucrări scrise, comparaţia cu lucrările altor candidaţi nefiind luată în considerare.

Termenul de soluţionare a contestaţiei este de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei.

Rezultatele obţinute la interviul de selecţie şi la interviul profesional nu pot fi contestate.

Relaţii suplimentare la tel. 021/313.04.10 int. 2529, 2552, 2527, 2523 şi 2521.


TEMATICA

  1. Reglementarea organizării şi funcţionării Băncii Naţionale a României;
  2. Cadrul legal al activității bancare în România;
  3. Riscurile specifice instituțiilor de credit; Profilul de risc al instituțiilor de credit;
  4. Cadrul legislativ european/național în materia redresării și rezoluției instituțiilor de credit.

BIBLIOGRAFIA

  1. Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României (Monitorul Oficial al României nr. 582/30.06.2004);
  2. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1027 din 27/12/2006);
  3. Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 173/190 din 12.06.2014);
  4. Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions din 15 octombrie 2014 (Financial Stability Board - http://www.financialstabilityboard.org/wp-content/uploads/r_141015.pdf);
  5. Regulamentul BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările și completările ulterioare (pus în aplicare prin Ordinul nr. 2/2014 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 28.05.2014)
  6. Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 25.06.2014), capitolul III - Dispoziții privind falimentul instituțiilor de credit;
  7. Ordonanța nr. 39/1996 privind înființarea și funcționarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicarea a doua, cu modificările și completările ulterioare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 19.08.2010);
  8. Ordinul BNR nr. 9/2010 privind aplicarea Standardelor Internaționale de Raportare Financiară de către instituțiile de credit, ca bază a contabilității și pentru întocmirea de situații financiare anuale individuale, începând cu exercițiul financiar al anului 2012;
  9. Ordinul BNR nr. 27/2010 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară aplicabile instituțiilor de credit, cu anexele I și II, 2010, cu modificările și completările ulterioare.