BNR CENTRALA


organizează concurs pentru ocuparea a 5 posturi de referent de specialitate (științe economice),
cu contract de muncă pe durată nedeterminată,
la Direcţia Rezoluție Bancară, Serviciul coordonare strategii și politici de rezoluție

Termen limită pentru înscriere: 22 mai 2015

Data publicării: 11 mai 2015



Atribuţiile principale ale postului

  • evaluează situația instituțiilor de credit autorizate să funcționeze în România, pe baza fondului de informații transmis de Direcția Supraveghere, în vederea identificării acelor instituții pentru care Banca Națională a României este autoritate de rezoluție la nivel individual. Analizează și evaluează condițiile prevăzute de legislația în materie pentru stabilirea oportunității aplicării în cazul unor instituții de credit a cerințelor simplificate referitoare la planificarea rezoluției și evaluarea posibilității de soluționare;
  • contribuie la planificarea rezoluției, în principal, în ceea ce priveşte: elaborarea și actualizarea planurilor de rezoluție ale instituțiilor de credit care nu fac parte dintr-un grup supus supravegherii consolidate, evaluarea posibilității de soluționare și identificarea obstacolelor în calea soluționării, inclusiv stabilirea măsurilor pentru înlăturarea acestora. Stabileşte măsuri și/sau aplicarea de sancțiuni instituțiilor de credit în cazul constatării nerespectării de către acestea a cerințelor cadrului legal în materia rezoluției bancare, în contextul planificării rezoluției.
  • determină cerinţa minimă privind fondurile proprii şi datoriile eligibile ale instituţiilor de credit în condițiile aplicării instrumentului de rezoluție recapitalizare internă, nivelul țintă al resurselor financiare ale fondului de rezoluție bancară și stabilește contribuțiile ex-ante ale instituțiilor de credit la fondul național de rezoluție.
  • participă activ la realizarea atribuțiilor BNR în cadrul colegiilor de rezoluție, atât în calitate de autoritate de rezoluție relevantă (din țara gazdă), cât și, dacă e cazul, în calitate de autoritate de rezoluție a grupului.
  • contribuie la asigurarea secretariatului Comitetului Național de Stabilitate Financiară/Comitetului Național de Supraveghere Macroprudențială şi la realizarea lucrărilor aferente Comitetului tehnic pentru gestiunea crizelor.

Studii şi experienţă

  • studii superioare absolvite cu examen de licență în domeniul științelor economice;
  • experiență în profesie de minimum 2 ani, de preferat în domeniul bancar;
  • cunoștințe în managementul riscurilor financiare, evaluarea profilului de risc al instituțiilor de credit, guvernanță și în controlul intern al instituțiilor de credit;
  • înțelegerea modelului de afaceri al instituțiilor de credit și a pieței în general;
  • cunoștințe privind cadrul de reglementare bancară, de contabilitate/audit intern și evaluare a bilanțului băncilor;
  • cunoașterea limbii engleze;
  • cunoștințe aprofundate de utilizare a aplicațiilor Microsoft Office și de lucru cu baze de date;
  • abilități de analiză și sinteză pornind de la un volum semnificativ de date și informații.

Competenţe comportamentale

  • orientare către performanţă;
  • comunicare eficientă;
  • cooperare;
  • integritate organizaţională;
  • gândire conceptuală.

Alte condiţii de înscriere la concurs

  • postul pentru care optează să nu fie într-o structură organizatorică în care soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului să fie salariaţi sau să nu fie într-o relaţie ierarhică şi/sau funcţională cu postul ocupat de soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului. Relaţia dintre posturi este analizată de către Direcţia Resurse Umane care aprobă participarea candidatului la concurs;
  • să nu fi participat în ultimii doi ani anterior datei de desfăşurare a concursului la mai mult de trei concursuri în Banca Naţională a României, centrală plus sucursale regionale şi agenţii, pe un post care presupune aceeaşi activitate.

Documentele necesare înscrierii se transmit pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro până la data de 22 mai 2015 (inclusiv), ora 1200.

Precizăm că niciun candidat nu poate fi înscris în acelaşi timp la 2 sau mai multe concursuri organizate de BNR.

Candidaţii vor transmite următoarele documente:

  • Chestionar tip: formular editabil ;
  • 1 fotografie tip paşaport (se ataşează la Chestionar);
  • Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
  • copii ale diplomelor solicitate şi copia foii matricole a anilor de studii sau atestate de echivalare a diplomelor obţinute în străinătate, eliberate de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale;
  • alte documente/atestate/avize care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de înscriere la concurs, dacă este cazul;
  • carte de muncă şi/sau adeverinţă care să ateste vechimea în muncă, însoţită de raportul per salariat (REVISAL), pentru dovedirea experienţei profesionale;
  • carte de identitate;
  • certificatul de căsătorie, dacă este cazul;
  • adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare postului scos la concurs.

Transmiterea documentelor prin e-mail nu determină înscrierea implicită la concurs.

Confirmarea înscrierii la concurs în urma verificării îndeplinirii condiţiilor solicitate se face exclusiv prin transmiterea de către Direcţia Resurse Umane a unui e-mail în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea documentelor.

Reguli de transmitere a documentelor prin e-mail:

  • mărimea e-mail-ului de transmitere a documentelor nu trebuie să depăşească 18 MB;
  • vor fi utilizate adrese de e-mail la expeditor care nu sunt generate automat de aplicaţii sau site-uri web (cum ar fi cele generate de site-urile web de transfer fişiere în care se anunţă link-urile de descărcare a fişierelor);
  • nu se vor transmite ataşamente cu extensiile .exe, .com sau .lnk;
  • nu se vor transmite ataşamente parolate;
  • în subiectul sau corpul mesajelor să nu fie link-uri către site-uri web;
  • documentele transmise prin transfer de fişiere online nu vor fi descărcate.

Procedura de desfăşurare

În data de 27 mai 2015 candidaţii vor fi contactaţi (prin e-mail), pentru a primi detalii legate de desfăşurarea primei probe de concurs.

Concursul se va desfăşura începând cu data de 2 iunie 2015 şi va avea următoarele probe, cu respectarea secvenţialităţii de mai jos:

  1. test profesional;
  2. evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu;
  3. interviu profesional.

I. Testul profesional se desfăşoară prin susţinerea unui test de specialitate, în formă scrisă, prin care se va realiza verificarea cunoştinţelor de specialitate (70% din notă) și a cunoştinţelor de limbă engleză (30% din notă).

Nota minimă de promovare este 7,00.

Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul înmânării subiectelor pierd dreptul de a mai susţine testul profesional scris. Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs.

II. Evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu

   a) Evaluarea profilului psihologic se realizează prin intermediul unor instrumente psihometrice şi are în vedere testarea candidaţilor prin prisma cerinţelor psiho-comportamentale specifice postului şi a competenţelor asociate profilului postului.

   b) Interviu susţinut cu reprezentanţii Direcţiei Resurse Umane, care urmăreşte:

  • confirmarea profilului psihologic și compatibilitatea acestuia cu postul;
  • identificarea nivelului competenţelor asociate profilului postului;
  • motivaţia şi valorile candidatului;
  • percepţia candidatului cu privire la activitatea pe care o va desfăşura.

Proba se apreciază cu calificativul admis/respins.

III. Interviul profesional: Comisia de examinare va evalua modul în care candidatul răspunde unor criterii referitoare la cunoştinţe de specialitate şi capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului.

Nota minimă de promovare este 7,00.

Rezultatul final al concursului constă în media aritmetică a notelor obţinute la testul profesional şi la interviul profesional.

Datele de susţinere a probelor de concurs vor fi stabilite de comisia de examinare şi vor fi comunicate prin e-mail candidaţilor.

Rezultatele se transmit prin e-mail, termenul de depunere a contestaţiei pentru proba scrisă fiind calculat de la ora şi data primirii e-mail-ului de comunicare a rezultatului.

Contestaţii

Candidaţii pot depune contestaţie, transmisă prin e-mail pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro, în termen de 24 de ore de la data comunicării rezultatului testului profesional (indiferent de modalitatea prin care au fost informaţi de rezultat).

Candidaţii pot contesta numai rezultatul propriei lucrări scrise, comparaţia cu lucrările altor candidaţi nefiind luată în considerare.

Termenul de soluţionare a contestaţiei este de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei.

Rezultatele obţinute la interviul de selecţie şi la interviul profesional nu pot fi contestate.

Relaţii suplimentare la tel. 021/313.04.10 int. 2529, 2552, 2527, 2523 şi 2521.


TEMATICA

  1. Banca Naţională a României – instituţie publică independentă: obiectivul fundamental, atribuţiile, conducerea şi administrarea;
  2. Cadrul legal al activităţii bancare în România;
  3. Riscurile specifice instituțiilor de credit; Profilul de risc al instituțiilor de credit;
  4. Cadrul legislativ european/național în materia redresării şi rezoluţiei instituţiilor de credit.

BIBLIOGRAFIA

  1. Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României (Monitorul Oficial al României nr. 582/30.06.2004);
  2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările şi completările ulterioare (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1027 din 27/12/2006).
  3. Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.466 din 25.06.2014), capitolul III Dispoziţii privind falimentul instituţiilor de credit.
  4. Ordonanţa nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicarea a doua, cu modificările şi completările ulterioare (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 19.08.2010).
  5. Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 176/1 din 27.06.2013).
  6. Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului (publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 173/190 din 12.06.2014).
  7. Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions din 15 Octombrie 2014 (care se regăseşte pe site-ul Financial Stability Board la adresa http://www.financialstabilityboard.org/wp-content/uploads/r_141015.pdf).
  8. Agreement on the transfer and the mutualisation of contributions to the Single Resolution Fund nr. 8457/14 din 14.05.2014 (care se regăseşte pe site-ul Consiliului Uniunii Europene la adresa http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&f=ST%208457%202014%20INIT).
  9. Regulamentul (UE) NR. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2014 de stabilire a unor norme uniforme și a unei proceduri uniforme de rezoluție a instituțiilor de credit și a anumitor firme de investiții în cadrul unui mecanism unic de rezoluție și al unui fond unic de rezoluție și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010
  10. Directiva 2014/49/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind schemele de garantare a depozitelor (publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 173/149 din 12.06.2014).
  11. Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE (publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 176/338 din 27.06.2013).
  12. Comunicarea Comisiei Europene privind aplicarea, de la 1 august 2013, a normelor privind ajutoarele de stat pentru măsurile de sprijin în favoarea băncilor în contextul crizei financiare („Comunicarea privind sectorul bancar”), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C216/30.07.2013.
  13. Ordinul BNR nr.9/2010 privind aplicarea Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară de către instituţiile de credit, ca bază a contabilităţii şi pentru întocmirea de situaţii financiare anuale individuale, începând cu exercițiul financiar al anului 2012;
  14. Ordinul BNR nr. 27/2010 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară aplicabile instituţiilor de credit, cu anexele I şi II, 2010;
  15. Ordinul nr. 29/2011 privind modificarea şi completarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 27/2010 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aplicabile instituţiilor de credit
  16. Ordinul BNR nr. 2/2013 pentru modificarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aplicabile instituţiilor de credit, aprobate prin Ordinul BNR nr. 27/2010.