BNR CENTRALĂ


organizează concurs pentru ocuparea a șapte posturi de
inspector,
cu contract de muncă pe durată nedeterminată,
la Direcţia Supraveghere, Serviciul inspecție

Termen limită pentru înscriere: 20 mai 2015

Data publicării: 7 mai 2015



Atribuţiile principale ale postului

  • supraveghează respectarea încadrării indicatorilor de prudenţă bancară în limitele impuse de reglementările prudenţiale în vigoare, prin analize sistematice efectuate pe baza raportărilor şi a datelor transmise de instituţiile de credit şi sucursalele instituţiilor de credit străine;
  • întocmeşte materiale privind rezultatul analizelor şi supravegherii off-site, în cazul constatării nerespectării prevederilor legale în materie, a nerespectării termenelor de raportare, a unei evoluţii necorespunzătoare a indicatorilor economico-financiari şi de prudenţă bancară, propune adoptarea unor măsuri sau aplicarea de sancţiuni instituţiei de credit respective, în condiţiile legii;
  • efectuează analize pe baza bilanţurilor contabile, a raportărilor financiar-contabile încheiate de instituţiile de credit, a rapoartelor auditorilor financiari, a situaţiilor financiare anuale şi/sau a declaraţiilor de venit global ale acţionarilor semnificativi ai instituţiilor de credit, şi prezintă conducerii direcţiei materiale privind constatările rezultate;
  • participă la pregătirea, desfăşurarea şi finalizarea acţiunilor de inspecţie la faţa locului în baza programului de inspecţie anuală stabilit de conducerea Băncii Naţionale a României, la instituţii de credit sau la alte instituţii abilitate prin lege să desfăşoare activităţi bancare, având drept sarcini, fără a fi limitative, următoarele: încheie rapoarte de supraveghere, conform procedurilor de lucru aprobate de conducerea Băncii Naţionale a României, cu specificarea încadrării aspectelor constatate, în prevederile actelor normative în vigoare şi identifică principalele categorii de risc rezultate din activitatea instituţiei de credit;
  • participă la întâlnirile Colegiilor de supraveghere organizate la nivel de grupuri bancare.

Studii şi experienţă

  • studii superioare absolvite cu examen de licenţă în domeniul ştiinţelor economice;
  • cunoştinţe în econometrie şi/sau aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate;
  • cunoştinţe de operare pe calculator: editare texte, tabele, utilizare Internet, prelucrare baze de date (ex. Microsoft Access);
  • cunoaşterea limbii engleze;
  • să nu fi făcut obiectul vreunei anchete sau proceduri profesionale, disciplinare, administrative ori judiciare, care s-a încheiat cu o sancțiune din partea unei autorități din domeniul financiar-bancar;
  • disponibilitatea de a face deplasări în țară și în afara tării.

Competenţe comportamentale

  • orientare către performanţă;
  • comunicare eficientă;
  • cooperare;
  • integritate organizaţională;
  • gândire operaţională.

Alte condiţii de înscriere la concurs

  • postul pentru care optează să nu fie într-o structură organizatorică în care soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului să fie salariaţi sau să nu fie într-o relaţie ierarhică şi/sau funcţională cu postul ocupat de soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului. Relaţia dintre posturi este analizată de către Direcţia Resurse Umane care aprobă participarea candidatului la concurs;
  • să nu fi participat în ultimii doi ani anterior datei de desfăşurare a concursului la mai mult de trei concursuri în Banca Naţională a României, centrală plus sucursale regionale şi agenţii, pe un post care presupune aceeaşi activitate.

Documentele necesare înscrierii se transmit pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro până la data de 20 mai 2015 (inclusiv), ora 1200.

Precizăm că niciun candidat nu poate fi înscris în acelaşi timp la 2 sau mai multe concursuri organizate de BNR.

Candidaţii vor transmite următoarele documente:

  • Chestionar tip: formular editabil ;
  • 1 fotografie tip paşaport (se ataşează la Chestionar);
  • Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
  • copii ale diplomelor solicitate şi copia foii matricole a anilor de studii sau atestate de echivalare a diplomelor obţinute în străinătate, eliberate de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale;
  • alte documente/atestate/avize care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de înscriere la concurs, dacă este cazul;
  • carte de muncă şi/sau adeverinţă care să ateste vechimea în muncă, însoţită de raportul per salariat (REVISAL), pentru dovedirea experienţei profesionale;
  • carte de identitate;
  • certificatul de căsătorie, dacă este cazul;
  • adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare postului scos la concurs.

Transmiterea documentelor prin e-mail nu determină înscrierea implicită la concurs.

Confirmarea înscrierii la concurs în urma verificării îndeplinirii condiţiilor solicitate se face exclusiv prin transmiterea de către Direcţia Resurse Umane a unui e-mail în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea documentelor.

Reguli de transmitere a documentelor prin e-mail:

  • mărimea e-mail-ului de transmitere a documentelor nu trebuie să depăşească 18 MB;
  • vor fi utilizate adrese de e-mail la expeditor care nu sunt generate automat de aplicaţii sau site-uri web (cum ar fi cele generate de site-urile web de transfer fişiere în care se anunţă link-urile de descărcare a fişierelor);
  • nu se vor transmite ataşamente cu extensiile .exe, .com sau .lnk;
  • nu se vor transmite ataşamente parolate;
  • în subiectul sau corpul mesajelor să nu fie link-uri către site-uri web;
  • documentele transmise prin transfer de fişiere online nu vor fi descărcate.

Procedura de desfăşurare

În data de 25 mai 2015 candidaţii vor fi contactaţi (prin e-mail), pentru a primi detalii legate de desfăşurarea primei probe de concurs.

Concursul se va desfăşura începând cu data de 28 mai 2015 şi va avea următoarele probe, cu respectarea secvenţialităţii de mai jos:

  1. test profesional;
  2. evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu;
  3. interviu profesional.

I. Testul profesional se desfăşoară prin susţinerea unui test de specialitate, în formă scrisă, prin care se va realiza verificarea cunoştinţelor de specialitate (70% din notă) și a cunoştinţelor de limbă engleză (30% din notă).

Nota minimă de promovare este 7,00.

Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul înmânării subiectelor pierd dreptul de a mai susţine testul profesional scris. Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs.

II. Evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu

   a) Evaluarea profilului psihologic se realizează prin intermediul unor instrumente psihometrice şi are în vedere testarea candidaţilor prin prisma cerinţelor psiho-comportamentale specifice postului şi a competenţelor asociate profilului postului.

   b) Interviu susţinut cu reprezentanţii Direcţiei Resurse Umane, care urmăreşte:

  • confirmarea profilului psihologic și compatibilitatea acestuia cu postul;
  • identificarea nivelului competenţelor asociate profilului postului;
  • motivaţia şi valorile candidatului;
  • percepţia candidatului cu privire la activitatea pe care o va desfăşura.

Proba se apreciază cu calificativul admis/respins.

III. Interviul profesional: Comisia de examinare va evalua modul în care candidatul răspunde unor criterii referitoare la cunoştinţe de specialitate şi capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului.

Nota minimă de promovare este 7,00.

Rezultatul final al concursului constă în media aritmetică a notelor obţinute la testul profesional şi la interviul profesional.

Datele de susţinere a probelor de concurs vor fi stabilite de comisia de examinare şi vor fi comunicate prin e-mail candidaţilor.

Rezultatele se transmit prin e-mail, termenul de depunere a contestaţiei pentru proba scrisă fiind calculat de la ora şi data primirii e-mail-ului de comunicare a rezultatului.

Contestaţii

Candidaţii pot depune contestaţie, transmisă prin e-mail pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro, în termen de 24 de ore de la data comunicării rezultatului testului profesional (indiferent de modalitatea prin care au fost informaţi de rezultat).

Candidaţii pot contesta numai rezultatul propriei lucrări scrise, comparaţia cu lucrările altor candidaţi nefiind luată în considerare.

Termenul de soluţionare a contestaţiei este de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei.

Rezultatele obţinute la interviul de selecţie şi la interviul profesional nu pot fi contestate.

Relaţii suplimentare la tel. 021/313.04.10 int. 2529, 2552, 2527, 2523 şi 2521.


TEMATICA

  1. Societăţile comerciale – regim juridic, constituire, înmatriculare, conducere, dizolvare, fuziune, divizare şi lichidare;
  2. Organizarea şi conducerea contabilităţii;
  3. Reglementarea organizării şi funcţionării Băncii Naţionale a României, obiectivul fundamental şi principalele atribuţii ale Băncii Naţionale a României;
  4. Condiţiile de acces la activitatea bancară şi de desfăşurare a acesteia pe teritoriul României, începerea activităţii de către instituţiile de credit şi modificările în situaţia acestora;
  5. Supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit;
  6. Schimbul de informaţii şi secretul profesional. Garantarea şi protejarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
  7. Cadrul legislativ privind autorizarea, începerea activităţii şi modificările în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe
  8. Cadrul de administrare a activităţii instituţiilor de credit. Organizarea şi controlul intern al activităţii instituţiilor de credit şi administrarea riscurilor semnificative;
  9. Procesul intern de evaluare a adecvării capitalului la riscuri;
  10. Condiţii de externalizare a activităţilor instituţiilor de credit;
  11. Condiţiile de desfăşurare a activităţii de creditare de către instituţiile de credit;
  12. Clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi determinarea şi utilizarea ajustărilor prudenţiale de valoare;
  13. Evaluarea activităţii instituţiei de credit şi a poziţiei financiare şi prudenţiale pe baza principalilor indicatori economico-financiari de analiză a calităţii activelor şi de prudenţă bancară.

BIBLIOGRAFIA

  1. Legea nr. 31/1990, republicată (r2), Legea societăţilor, (Monitorul Oficial al României nr. 1066/17.11.2004) cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Legea nr.302/2005 (Monitorul Oficial al României nr. 953/27.10.2005), Legea nr.164/2006 (Monitorul Oficial al României nr. 430/18.05.2006), Legea nr.441/2006 (Monitorul Oficial al României nr. 955/28.11.2006), O.U.G. nr.82/2007 (Monitorul Oficial al României nr. 446/29.06.2007), O.U.G. nr.52/2008 (Monitorul Oficial al României nr. 333/30.04.2008), Legea nr.88/2009 (Monitorul Oficial al României nr. 246/14.04.2009), O.U.G. nr.43/2010 (Monitorul Oficial al României nr. 316/13.05.2010), O.U.G. nr.54/2010 (Monitorul Oficial al României nr. 421/23.06.2010), O.U.G. nr.90/2010 (Monitorul Oficial al României nr. 674/04.10.2010), Legea nr.202/2010 (Monitorul Oficial al României nr. 714/26.10.2010), O.U.G. nr.37/2011 (Monitorul Oficial al României nr. 285/22.04.2011), Legea nr.71/2011 (Monitorul Oficial al României nr. 409/10.06.2011), O.U.G. nr.2/2012 (Monitorul Oficial al României nr. 143/02.03.2012), Legea nr.76/2012 (Monitorul Oficial al României nr. 365/30.05.2012), O.U.G. nr.47/2012 (Monitorul Oficial al României nr. 635/06.09.2012), Legea nr.187/2012 (Monitorul Oficial al României nr. 757/12.11.2012) şi Legea nr.255/2013 (Monitorul Oficial al României nr. 515/14.08.2013);
  2. Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României (Monitorul Oficial al României nr. 582/30.06.2004);
  3. Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului (Monitorul Oficial al României nr.1027/27.12.2006), cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Legea nr. 227/04.07.2007 pentru aprobarea O.U.G nr.99/2006 (Monitorul Oficial al României nr. 480/18.07.2007), O.U.G. nr.215/14.12.2008 (Monitorul Oficial al României nr. 847 din 16.12.2008), O.U.G. nr.25/2009 (Monitorul Oficial al României nr. 179 din 23.03.2009), O.U.G. nr.26/2010 (Monitorul Oficial al României nr.208/01.04.2010), Legea nr.71/2011 (Monitorul Oficial al României nr.409/10.06.2011), Ordonanţa nr.13/2011 (Monitorul Oficial al României nr. 607/29.08.2011), Legea nr.287/2011 (Monitorul Oficial al României nr. 894/16.12.2011), Ordonanţa nr.1/2012 (Monitorul Oficial al României nr.41/18.01.2012), O.U.G. nr.43/2012 (Monitorul Oficial al României nr.455/06.07.2012), Legea nr.187/2012 (Monitorul Oficial al României nr.757/12.11.2012), Legea nr.255/2013 (Monitorul Oficial al României nr.515/14.08.2013), Legea nr.271/21.10.2013 (Monitorul Oficial al României nr.652/23.10.2013), Legea nr.272/21.10.2013 (Monitorul Oficial al României nr. 656/25.10.2013), O.U.G. nr.113/2013 (Monitorul Oficial al României nr.830/23.12.2013) şi Legea nr.29/09.03.2015 (Monitorul Oficial al României nr.171/12.03.2015);
  4. Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit (Monitorul Oficial al României nr.841 din 30.12.2013); cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Regulamentul BNR nr.5/2014 (Monitorul Oficial al României nr.963/30.12.2014)
  5. Regulamentul nr.6/07.04.2008 privind începerea activităţii si modificările in situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice romane si a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe (Monitorul Oficial al României nr. 296/16.04.2008), cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Regulamentul nr.5/23.03.2009 (Monitorul Oficial al României nr. 180/23.03.2009), Regulamentul nr.10/2010 (Monitorul Oficial al României nr. 650/20.09.2010), Regulamentul nr.7/2011 (Monitorul Oficial al României nr. 510/19.07.2011), Regulamentul nr.2/2013 (Monitorul Oficial al României nr. 568/06.09.2013) şi Regulamentul BNR nr.3/2014 (Monitorul Oficial al României nr.546/23.07.2014)
  6. Regulamentul nr.11/2007 privind autorizarea instituţiilor de credit, persoane juridice române şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe (Monitorul Oficial al României nr. 837 din 06.12.2007), cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Regulamentul nr.1/2009 (Monitorul Oficial al României nr. 28 din 14.01.2009), Regulamentul nr.4/2009 (Monitorul Oficial al României nr. 180 din 23.03.2009), Regulamentul nr.15/2009 (Monitorul Oficial al României nr. 570 din 17.08.2009), Regulamentul nr.17/2009 (Monitorul Oficial al României nr. 626 din 21.09.2009), Regulamentul nr.7/2011 (Monitorul Oficial al României nr. 510/19.07.2011);
  7. Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.17/2012 privind unele condiţii de creditare (Monitorul Oficial al României nr. 855 din 18/12/2012), cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Regulamentul BNR nr.2/2015 (Monitorul Oficial al României nr.163/09.03.2015)
  8. Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.16/2012 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor precum şi determinarea şi utilizarea ajustărilor prudenţiale, (Monitorul Oficial nr.865/20.12.2012), cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.6/2013 (Monitorul Oficial nr.836/24.12.2013) şi Regulamentul BNR nr.3/2015 (Monitorul Oficial al României nr.156/05.03.2015)
  9. Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.10/2006 privind notificarea sucursalelor instituţiilor de credit şi a prestării de servicii în mod direct (Monitorul Oficial nr.1044/29.12.2006);
  10. Ordonanţa Guvernului nr.27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor (Monitorul oficial nr.84/01.02.2002), cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Legea nr.233/2002 (Monitorul oficial nr.296/30.04.2002);
  11. Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (Monitorul Oficial al României nr. 790/12.12.2001), cu modificările şi completările ulterioare aduse prin Legea nr.102/2005 (Monitorul Oficial al României nr. 391/09.05.2005) şi O.U.G. nr.36/2007 (Monitorul Oficial al României nr. 335/17.05.2007);
  12. Legea contabilităţii nr. 82/1991 (r4) (Monitorul Oficial al României nr. 454/18.06.2008 cu modificările şi completările ulterioare aduse prin O.U.G. nr.37/2011 (Monitorul Oficial al României nr.285/22.04.2011), Legea nr.187/2012 (Monitorul Oficial al României nr. 757/12.11.2012) şi O.U.G. nr.79/2014 (Monitorul Oficial al României nr. 902/11.12.2014);
  13. Regulamentul nr.25/08.11.2011 privind lichiditatea instituţiilor de credit (Monitorul Oficial al României nr. 820 din 21.11.2011);
  14. Directiva 2013/36/UE al Parlamentului European şi a Consiliului din 26.06.2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE;
  15. Regulamentul nr.575/2013 al Parlamentului European şi a Consiliului din 26.06.2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a regulamentului (UE) nr.648/2012.