BNR CENTRALĂ


organizează concurs pentru ocuparea unui post de
referent de specialitate,
cu contract de muncă pe durată nedeterminată,
la Direcţia Operaţiuni de Piaţă, Serviciul execuţia operaţiunilor de piaţă

Termen limită pentru înscriere: 3 aprilie 2015

Data publicării: 23 martie 2015



Atribuţiile principale ale postului

  • Efectuarea activităţii de back-office pentru execuţia operaţiunilor specifice băncii centrale, inclusiv elaborarea cadrului operaţional;
  • Procesarea în vederea decontării a operaţiunilor valutare, monetare, de credit, iniţiate în front-office şi a celor iniţiate în back-office (încasări, plăţi, schimburi valutare, transferuri ale Băncii Naţionale a României, ale statului şi ale Comisiei Europene);
  • Procesarea în vederea decontării a operaţiunilor privind administrarea conturilor LORO în valută;
  • Reconcilierea operaţiunilor derulate prin intermediul conturilor NOSTRO/LORO în valută deschise în evidenţele Băncii Naţionale a României;
  • Întocmirea de situaţii, evidenţe, rapoarte legate de activitatea serviciului;
  • Participarea la elaborarea cadrului operaţional specific activităţii de back-office.

Studii şi experienţă

  • studii superioare absolvite cu examen de licenţă în ştiinţe economice, cu media de absolvire de minimum 8, calculată ca medie aritmetică a notei obţinute la examenul de licenţă şi media anilor de studii;
  • experienţă profesională de minimum 3 ani pe funcţii cu studii superioare, dovedită prin documente;
  • studii de master absolvite cu examen de disertaţie în domeniul pieţelor financiare internaţionale constituie avantaj;
  • experienţă profesională acumulată în activitatea de back-office într-o instituţie financiar-bancară constituie avantaj;
  • cunoştinţe de operare pe calculator (pachetul Microsoft Office: Word, Excel, PowerPoint, Outlook şi Internet);
  • cunoaşterea limbii engleze.

Competenţe comportamentale

  • orientare către performanţă;
  • comunicare eficientă;
  • cooperare;
  • integritate organizaţională;
  • gândire operaţională.

Alte condiţii de înscriere la concurs

  • postul pentru care optează să nu fie într-o structură organizatorică în care soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului să fie salariaţi sau să nu fie într-o relaţie ierarhică şi/sau funcţională cu postul ocupat de soţul/soţia, părinţii, copiii, fraţii/surorile candidatului. Relaţia dintre posturi este analizată de către Direcţia Resurse Umane care aprobă participarea candidatului la concurs;
  • să nu fi participat în ultimii doi ani anterior datei de desfăşurare a concursului la mai mult de trei concursuri în Banca Naţională a României, centrală plus sucursale regionale şi agenţii, pe un post care presupune aceeaşi activitate.

Documentele necesare înscrierii se transmit pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro până la data de 3 aprilie 2015 (inclusiv), ora 1200.

Precizăm că niciun candidat nu poate fi înscris în acelaşi timp la 2 sau mai multe concursuri organizate de BNR.

Candidaţii vor transmite următoarele documente:

  • Chestionar tip: formular editabil ;
  • 1 fotografie tip paşaport (se ataşează la Chestionar);
  • Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
  • copii ale diplomelor solicitate şi copia foii matricole a anilor de studii sau atestate de echivalare a diplomelor obţinute în străinătate, eliberate de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale;
  • alte documente/atestate/avize care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de înscriere la concurs, dacă este cazul;
  • carte de muncă şi/sau adeverinţă care să ateste vechimea în muncă, însoţită de raportul per salariat (REVISAL), pentru dovedirea experienţei profesionale;
  • carte de identitate;
  • certificatul de căsătorie, dacă este cazul;
  • adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care să ateste starea de sănătate corespunzătoare postului scos la concurs.

Transmiterea documentelor prin e-mail nu determină înscrierea implicită la concurs.

Confirmarea înscrierii la concurs în urma verificării îndeplinirii condiţiilor solicitate se face exclusiv prin transmiterea de către Direcţia Resurse Umane a unui e-mail în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea documentelor.

Reguli de transmitere a documentelor prin e-mail:

  • mărimea e-mail-ului de transmitere a documentelor nu trebuie să depăşească 18 MB;
  • vor fi utilizate adrese de e-mail la expeditor care nu sunt generate automat de aplicaţii sau site-uri web (cum ar fi cele generate de site-urile web de transfer fişiere în care se anunţă link-urile de descărcare a fişierelor);
  • nu se vor transmite ataşamente cu extensiile .exe, .com sau .lnk;
  • nu se vor transmite ataşamente parolate;
  • în subiectul sau corpul mesajelor să nu fie link-uri către site-uri web;
  • documentele transmise prin transfer de fişiere online nu vor fi descărcate.

Procedura de desfăşurare

În data de 9 aprilie 2015 candidaţii vor fi contactaţi (prin e-mail), pentru a primi detalii legate de desfăşurarea primei probe de concurs.

Concursul se va desfăşura începând cu data de 20 aprilie 2015 şi va avea următoarele probe, cu respectarea secvenţialităţii de mai jos:

  1. test profesional;
  2. evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu;
  3. interviu profesional.

I. Testul profesional se desfăşoară prin susţinerea unui test de specialitate, în formă scrisă, prin care se va realiza verificarea cunoştinţelor de specialitate (70% din notă) şi a cunoştinţelor de limbă engleză (30% din notă).

Nota minimă de promovare este 7,00.

Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul înmânării subiectelor pierd dreptul de a mai susţine testul profesional scris. Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs.

II. Evaluarea compatibilității cu postul, prin testare psihometrică și interviu

   a) Evaluarea profilului psihologic se realizează prin intermediul unor instrumente psihometrice şi are în vedere testarea candidaţilor prin prisma cerinţelor psiho-comportamentale specifice postului şi a competenţelor asociate profilului postului.

   b) Interviu susţinut cu reprezentanţii Direcţiei Resurse Umane, care urmăreşte:

  • confirmarea profilului psihologic și compatibilitatea acestuia cu postul;
  • identificarea nivelului competenţelor asociate profilului postului;
  • motivaţia şi valorile candidatului;
  • percepţia candidatului cu privire la activitatea pe care o va desfăşura.

Proba se apreciază cu calificativul admis/respins.

III. Interviul profesional: Comisia de examinare va evalua modul în care candidatul răspunde unor criterii referitoare la cunoştinţe de specialitate şi capacitatea de analiză şi sinteză a candidatului.

Nota minimă de promovare este 7,00.

Rezultatul final al concursului constă în media aritmetică a notelor obţinute la testul profesional şi la interviul profesional.

Datele de susţinere a probelor de concurs vor fi stabilite de comisia de examinare şi vor fi comunicate prin e-mail candidaţilor.

Rezultatele se transmit prin e-mail, termenul de depunere a contestaţiei pentru proba scrisă fiind calculat de la ora şi data primirii e-mail-ului de comunicare a rezultatului.

Contestaţii

Candidaţii pot depune contestaţie, transmisă prin e-mail pe adresa HR.Recrutare[at]bnro.ro, în termen de 24 de ore de la data comunicării rezultatului testului profesional (indiferent de modalitatea prin care au fost informaţi de rezultat).

Candidaţii pot contesta numai rezultatul propriei lucrări scrise, comparaţia cu lucrările altor candidaţi nefiind luată în considerare.

Termenul de soluţionare a contestaţiei este de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei.

Rezultatele obţinute la interviul de selecţie şi la interviul profesional nu pot fi contestate.

Relaţii suplimentare la tel. 021/313.04.10 int. 2529, 2552, 2527, 2523 şi 2521.


TEMATICA

  1. Reglementarea organizării şi funcţionării Băncii Naţionale a României;
  2. Utilizarea codurilor IBAN. Cadru legal şi particularităţi;
  3. Operaţiuni de piaţă monetară efectuate de Banca Naţională a României cu instituţiile de credit;
  4. Facilităţile permanente acordate de Banca Naţională a României instituţiilor de credit;
  5. Instrumente şi operaţiuni utilizate pe pieţele internaţionale;
  6. Principii generale privind regimul rezervelor minime obligatorii; cadrul operaţional al acestora;
  7. Definirea principalelor categorii de riscuri ce caracterizează instrumentele şi tranzacţiile financiare internaţionale;
  8. Tipuri de mesaje swift utilizate pentru confirmarea, decontarea și reconcilierea operațiunilor.

BIBLIOGRAFIA

  1. Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României (Monitorul Oficial al României nr. 582/30.06.2004);
  2. Regulamentul BNR nr. 2 din 17.02.2004 privind utilizarea codurilor IBAN în România, cu modificările şi completările ulterioare (Monitorul Oficial, Partea I nr.165/25.02.2004; 799/30.08.2004);
  3. Regulamentul BNR nr.1 (r1) din 30.03.2000 privind operaţiunile de piaţă monetară efectuate de Banca Naţională a României şi facilităţile permanente acordate de aceasta participanţilor eligibili, cu modificările si completările ulterioare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84/01.02.2008);
  4. Ordinul BNR nr. 8 din 11.10.2006 privind procedurile de lucru referitoare la derularea operaţiunilor de piaţa monetara efectuate de Banca Naţională a României şi a facilităţilor permanente acordate de aceasta participanţilor eligibili (contrapartidelor eligibile), cu modificările si completările ulterioare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 862/20.10.2006);
  5. Norma BNR nr. 1 din 31.01.2006 în aplicarea Regulamentului nr.12/2005 privind piaţa secundară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136/14.02.2006);
  6. Norma BNR nr. 4 din 29.05.1995 privind funcţionarea pieţei monetare interbancare, cu modificările si completările ulterioare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126/22.06.1995);
  7. Norma BNR nr. 14 din 01.11.2007 pentru modificarea şi completarea Normei nr.4/1995 privind funcţionarea pieţei monetare interbancare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.751/06.11.2007);
  8. Norma BNR nr. 3 din 01.04.2005 privind funcţionarea pieţei valutare interbancare, cu modificările si completările ulterioare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 297/08.04.2005);
  9. Norma BNR nr. 10 din 29.06.2007 pentru modificarea Normei nr. 3/2005 privind funcţionarea pieţei valutare interbancare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463/10.07.2007);
  10. Regulamentul nr. 6 din 24.07.2002 privind regimul rezervelor minime obligatorii, cu modificările şi completările ulterioare (Monitorul Oficial al României nr. 566/01.08.2002);
  11. Target2, www.bnro.ro/sisteme de plati/Target2, www.ecb.eu (secţiunea Payments&Markets);
  12. Trading and Capital Markets Activities Manual, Federal Reserve System, 1998, Section 1000.1 (pages 31- 32), Section 2060.1 (pages 112 - 119) , Section 2060.3 (pages 121 - 125), www.federalreserve.gov/boarddocs/supmanual/trading/trading.pdf;
  13. The London Code of Conduct for principals and broking firms in the wholesale markets, FSA, 1999, paragraphs 91-105 www.fsa.gov.uk/pubs/additional/lcc.pdf;
  14. List of Messages SWIFT http://www.swift.com/resources/documents/standards_inventory_of_messages.pdf.